آمادگی روسیه برای ازسرگیری صادرات گاز به اروپا از مسیر یامال
آمادگی روسیه برای ازسرگیری صادرات گاز به اروپا از مسیر یامال
الکساندر نواک اعلام کرد روسیه آماده است عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله یامال-اروپا را ازسربگیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»معاون نخست وزیر روسیه در مصاحبه ای، به خبرگزاری دولتی تاس گفت: بازارهای اروپایی همچنان با کمبود عرضه گاز مواجه هستند و ما از هر فرصتی برای ازسرگیری عرضه استفاده می کنیم. به عنوان مثال، خط لوله یامال-اروپا که فعالیتش به دلایل سیاسی متوقف شده، همچنان بلااستفاده مانده است.

جریان گاز خط لوله یامال-اروپا معمولا به سمت غرب است اما جریان گاز آن از دسامبر سال ۲۰۲۱ که لهستان، خرید گاز از روسیه را متوقف کرد و به استفاده از گاز ذخیره شده در آلمان روی آورد، معکوس شد.

لهستان در ماه مه، توافقنامه ایی که با روسیه داشت را پس از مخالفت با درخواست مسکو برای پرداخت پول واردات به روبل، خاتمه داد. شرکت گازپروم روسیه هم با قطع عرضه گاز، واکنش نشان داد و اعلام کرد با تحریمهایی که مسکو علیه شرکت مالک بخش لهستانی خط لوله یامال-اروپا وضع کرده است، دیگر قادر نیست از طریق لهستان، گاز صادر کند.

نواک گفت: مسکو، سرگرم مذاکره درباره عرضه گاز بیشتری از طریق ترکیه، پس از ایجاد یک قطب جدید تجارت گاز در این کشور است.

معاون نخست وزیر روسیه گفت: مسکو انتظار دارد صادرات گاز طبیعی مایع (ال ان جی) روسیه به اروپا در سال ۲۰۲۲ به ۲۱ میلیارد متر مکعب برسد. امسال ما موفق شدیم عرضه ال ان جی به اروپا را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و در ۱۱ ماه نخست سال ۲۰۲۲، میزان صادرات به اروپا به ۱۹.۴ میلیارد متر مکعب رسید و تا پایان سال، به ۲۱ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین در این مصاحبه مفصل، نواک به تاس گفت: روسیه با جمهوری آذربایجان برای افزایش عرضه گاز برای مصرف داخلی خود موافقت کرده است. وی در ادامه افزود: در آینده، وقتی جمهوری آذربایجان، تولید گاز را افزایش دهد، می توانیم درباره سواپ، مذاکره کنیم.

بر اساس گزارش رویترز، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرد: مسکو همچنین سرگرم مذاکره برای عرضه گاز بیشتر به قزاقستان و ازبکستان است. در بلندمدت، روسیه می تواند گاز طبیعی خود را با استفاده از زیرساخت آسیای مرکزی یا با سواپ از طریق ایران، به افغانستان و پاکستان ارسال کند.

منبع: ایسنا