بومی‌سازی یک قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس
بومی‌سازی یک قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از ساخت داکت کراس‌آور هوای گرم واحد یک بخار در این‌ نیروگاه توسط کارکنان اداره کارگاه‌های عمومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “داریوش محمودی” عنوان کرد: با توجه به خرابی اکسپنشن شماره GA7 مربوط به داکت کراس‌آور هوای گرم واحد یک، که مشکلاتی همچون کاهش جریان هوای ورودی به مشعل‌ها، احتراق ناقص و افت راندمان بویلر را در پی داشت و از آنجایی که وضعیت داکت هوا و نشتی‌ها و کاهش جریان هوای احتراق در طی سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته بود، نیاز به بازرسی این قسمت جهت انجام تعمیرات و رفع مشکلات همیشگی، ضروری به نظر می‌رسید.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس افزود: پس از انجام بازرسی فیزیکی از تجهیز مذکور و مشاهده خوردگی شدید در این اکسپنشن، که منجر به پارگی شده بود، پس از انجام بازدیدهای لازم، علاوه بر تعویض اکسپنشن معیوب، بخشی از داکت ورودی و خروجی اکسپنشن نیز که حجم بیشتری از کار را در بر می‌گرفت، برای اولین‌بار تعمیر شد.
محمودی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه داکت و اکسپنشن مورد نظر در طبقه ۶ ساختمان بویلر و در ارتفاع 35 متری از سطح زمین قرار دارد، مونتاژ و ساخت آن در محل نصب، نیازمند فضای کافی و در اختیار داشتن ابزارآلات لازم از قبیل جرثقیل و … است، از این رو کار ساخت و آماده‌سازی داکت مورد نظر در فضای داخلی کارگاه جوش‌کاری انجام و پس از آماده‌شدن آن، اکسپنشن تعویضی نیز در همین مکان بر روی داکت مذکور مونتاژ و جوش‌کاری شد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اضافه کرد: در ساخت این داکت که به‌صورت۲ تکه ساخته شده، ۲۳۰ نفر ساعت مشارکت داشتند.
لازم به ذکر است، مونتاژ و جوشکاری زیرسازی‌های مورد نیاز، جهت نصب عایق از دیگر فعالیت‌های انجام شده در کارگاه جوش‌کاری برای تکمیل فرآیند ساخت بود، که پس از پایان مرحله ساخت، مجموعه مذکور به محل نصب انتقال  و کار مونتاژ و جوش‌کاری آن به داکت‌های قدیمی و نیز نصب ساپورت‌های نگه‌دارنده آن در دو طرف داکت باموفقیت به‌اتمام رسید.
محمودی در پایان تصریح کرد: ساخت و نصب داکت کراس‌آور هوای گرم واحد یک بخار در روند تولید و افزایش راندمان نقش بسزایی دارد.