اتمام پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تا بهمن‌ ماه
اتمام پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه تا بهمن‌ ماه
رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: فاز اول پروژه انتقال آب از سد «کانی سیب» به دریاچه ارومیه تا بهمن ماه به اتمام می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ شروع به خشک شدن کرد. با وجود اینکه در مقطعی جان دوباره گرفت اما این روزها حال خوبی ندارد. ترکیبی از خشکسالی و افزایش انحراف آب برای مصرف آبیاری کشاورزی در حوزه آبخیز این دریاچه باعث کاهش مساحت این دریاچه طی سالیان اخیر شده است.

این درحالیست که علی سلاجقه – رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست – نیز با تأکید بر اهمیت رعایت حقابه تالاب‌ها می‌گوید: در تالاب‌ها اصلاً حقابه‌ها رعایت نشده است. از ابتدا حرف ما همین بود که حقابه را سر تالاب تحویل بدهند و حقابه تالاب، حقابه کشاورزی و شهری نیست. شما از آن ابتدا آب را رها می‌کنید و در این مسیر مصرف‌کننده‌های متعددی وجود دارند که آب را استفاده می‌کنند. ما در ارومیه شدیداً مشکل داریم و به مرز بحران رسیده‌ایم. ارومیه حقابه دارد و باید سریع تعیین تکلیف بشود. آنچه امروز به‌عنوان خسارت می‌بینیم ماحصل خشک‌شدن همین تالاب‌های ما است که به‌صورت طبیعی آب داشتند.

دکتر روح‌الله – رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه – درخصوص وضعیت انتقال آب به دریاچه ارومیه اظهار کرد: هیئت تحقیق و تفحص مجلس هفته گذشته در منطقه حضور یافت و پروژه‌های احیای دریاچه را از نزدیک بررسی کرد.

وی با اشاره به آخرین تحولات دریاچه ارومیه گفت: فاز اول پروژه انتقال آب از سد «کانی سیب» به سمت دریاچه ارومیه با توان حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب در سال تا بهمن ماه به اتمام می‌رسد و پروژه تونل انتقال آب ۲۰۰ متری نیز در بهمن ماه تمام خواهد شد.

رئیس هیئت تحقیق و تفحص ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: پروژه انتقال آب از سد «سیلوه» به دریاچه ارومیه در فصول غیرکشاورزی هم می‌تواند آب را تا ۱۶ مترمکعب در ثانیه منتقل کند.

متفکر آزاد در ادامه سخنانش در یک برنامه رادیویی با اشاره به اجرای پروژه تثبیت خاک و لایروبی رودخانه‌ها و تصفیه خانه‌ها در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: با اجرای این پروژه‌ها و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی و همچنین با اقدامات فرهنگی و مکمل کارهای سازه‌ای احیای دریاچه ارومیه می‌توان به بهبود وضعیت آبی این دریاچه امیدوار بود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما برای اتمام پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، دولت را تحت فشار گذاشتیم گفت: نحوه استفاده از آب، به روزرسانی آب در بخش کشاورزی، عدم حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم بهره برداری‌های غیر متعارف نیاز به اقدامات فرهنگی و اجتماعی با محوریت محیط زیستی در سطح ملی دارد.