استفاده از اطلاعات بر پایه GIS یکی از مباحث مهم در مدیریت‌بار سال آینده
استفاده از اطلاعات بر پایه GIS یکی از مباحث مهم در مدیریت‌بار سال آینده
مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر گفت: در بحث مدیریت بار سال آینده این انتظار است که اطلاعات بر پایه GIS بوده و مباحث خاموشی و مدیریت مصرف و سایر اطلاعات مربوط به مشترکان شرکت در GIS کشوری قابل رویت باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “حامد احمدی” در بازدید از مرکز پایش شرکت توزیع برق استان فارس، اظهار داشت: در گذشته، حوزه هوشمندسازی تنها به بحث کنتورها و بخش مشترکان محدود شده بود، اما با رویکرد جدید این مبحث باید به سایر بخش‌ها از جمله بهره‌برداری و مهندسی نیز انتقال یابد.
وی بیان کرد: برنامه در نظر گرفته شده برای مدیریت بار 1402، همدلی و همراهی تمام همکاران در بخش‌های مختلف صنعت برق کشور را می‌طلبد تا بتوانیم با موفقیت پیک بارتابستان سال آینده را پشت سر بگذاریم.
احمدی با بیان اینکه حوزه هوشمندسازی تنها مختص حوزه مشترکان نیست، گفت: در واقع مشترکان جزیی از بحث هوشمندسازی را شامل می‌شوند و به طور قطع با بهره‌گیری از تجربیات موفق در حوزه‌های مهندسی و بهره‌برداری می‌توانیم ضمن مدیریت صحیح‌تر به روی داده‌ها، از پیک بار سال آینده نیز با موفقیت عبور کنیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در ادامه بیان کرد: از ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های آب کشاورزی در سال 93 تاکنون 22 هزار و 432 دستگاه انواع کنتور هوشمند به روی چاه‌های استان نصب شده است.
“حمیدرضا کریمی‌فرد” افزود: با پیگیری‌های انجام شده در استان تعداد 1567 دستگاه کنتور هوشمند از ابتدای سال 1401 تاکنون نصب شده است.
وی با بیان اینکه تمام اشتراک‌های برق مربوط به چاه‌های کشاورزی به صورت تک مشترک کنترل‌پذیر بوده و امکان قطع و وصل برق آن‌ها از راه دور میسر نیست و بیش از 80 درصد آن‌ها نیز رویت‌پذیر هستند، خاطرنشان کرد: تحقق این موفقیت با توجه به میزان گستردگی و پهناوری استان فارس حائز اهمیت است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در ادامه به نقش مهم مشتركان كشاورزی در بحث مدیریت مصرف به ویژه در ایام پیک‌بار اشاره کرد و گفت: تنها کمتر از 3 درصد از تعداد کل مشترکان برق استان مربوط به چاه‌های کشاورزی است، اما حدود 38 درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با تقدیر از همکاری بخش کشاورزی استان با برنامه‌های پیک بار تابستان سال‌جاری اظهار داشت: تعامل مطلوب و همکاری موثر مشترکان بخش کشاورزی توانست نقش مهمی در گذر از اوج بار مصرف برق تابستان و اجرای موفق برنامه‌های مدیریت مصرف برق داشته باشد.