رشد ۷ درصدی حمل مواد نفتی از شبکه خطوط در دولت سیزدهم
رشد ۷ درصدی حمل مواد نفتی از شبکه خطوط در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران با اشاره به صرفه‌جویی خالص انرژی معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل در هفت ماه امسال، گفت: سال گذشته در حالی انتقال ۱۲۸ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده نفتی رقم خورد که این عدد نشان دهنده رشد هفت درصدی نسبت به متوسط یک دهه گذشته است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«ارسلان رحیمی» در جمع خبرنگاران افزود: باتوجه به کارکرد خطوط لوله در هفت ماه امسال، از تردد سه میلیون نفتکش جاده پیمای ۲۵ هزار لیتری در سطح جاده های کشور جلوگیری شده است که به این واسطه از مصرف یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در حمل و نقل جاده ای مواد نفتی ممانعت به عمل آمد.

به گفته وی، این امر با کاهش خطرات سوانح جاده‌ای، محیط زیستی و افزایش ضریب ایمنی جریان انتقال، منجر به صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع به‌عنوان یک سوخت استراتژیک و با ارزش در کشور شده است.

وی ادامه‌داد: بنابراین با عنایت به اهمیت و ضرورت توجه به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی، می توان گفت که صرفه‌جویی خالص انرژی در فرآیند انتقال کلان مواد نفتی توسط شبکه خطوط لوله در بازه زمانی مذکور معادل یک میلیارد لیتر گازوئیل به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

رحیمی اظهار داشت: آمارها حاکی از آن است که از ابتدای امسال تا مهرماه روزانه ۳۸۵ میلیون لیتر و در مجموع ۷۷ میلیارد لیتر نفت خام و فرآورده در سطح کشور از طریق خطوط لوله جابه‌جا شده است که شامل ۴۰ میلیارد لیتر نفت خام و ۳۷میلیارد لیتر انواع فرآورده نفتی است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران درباره میزان سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های کشور نیز گفت: باتوجه به اهمیت سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها در فصل سرد زمستان، فرآیند انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در بهترین شرایط در حال انجام است؛ براساس آمار موجود در سال ۱۴۰۰ حدود سه میلیارد و ۹ میلیون لیتر سوخت مایع از طریق شبکه خطوط به نیروگاه های متصل به خط ارسال شده است.

وی اضافه‌کرد: همچنین از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

رحیمی افزود: پارسال ۶۸ میلیارد لیتر نفت خام به‌عنوان خوراک به مجتمع‌های پالایشی ارسال شده است که این رقم رشدی پنج درصدی را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ میزان انتقال نفت خام ۳۴.۵ میلیارد لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است.