تولید نفت، گاز و برق در آمریکا مختل شد
تولید نفت، گاز و برق در آمریکا مختل شد
سرمای شدید و وزش بادهای سرد تولید برق و انرژی در سراسر آمریکا را فلج کرد و قیمت برق را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» طوفان زمستانی الیوت، دمای هوای زیر صفر و هشدار درباره شرایط جوی نامساعد را به حدود دو سوم آمریکا آورد و سرما و برف در بعضی از مناطق تا پایان فصل تعطیلات ادامه خواهد داشت.

برق بیش از ۱.۵ میلیون خانه و کسب و کار، قطع شد و پالایشگاه‌های نفت در تگزاس، تولید بنزین و دیزل را با از کار افتادن تجهیزاتشان، کاهش دادند و قیمت گرمایش و برق در پی کاهش عرضه، بالا رفت. تولید نفت و گاز از داکوتای شمالی تا تگزاس، تحت تاثیر سرمای شدید مختل شد و عرضه کاهش پیدا کرد.

حدود ۱.۵ میلیون بشکه ظرفیت پالایش روزانه در منطقه گلف کاست به دلیل سرمای شدید، تعطیل شد. انتظار می‌رود توقف تولید ادامه پیدا کرده و باعث افزایش قیمت سوخت شود.

پالایشگاه‌هایی که فعالیتشان دچار وقفه شد، پالایشگاه‌های شرکت توتال انرژیز، موتیوا اینترپرایز و ماراتون پترولیوم خارج از هیوستون بودند. برودت شدید هوا فعالیت تاسیسات اکسون موبیل، لیوندل‌بازل و والرو انرژی در تگزاس که بنزین، دیزل و سوخت جت تولید می‌کنند را مختل کرد.

کارخانه کمرون ال‌ان‌جی  شرکت سمپرا اینفرا استراکچر در لوئیزیانا اعلام کرد وضعیت جوی نامساعد، تولید گاز طبیعی مایع را مختل کرده است و کارکنان این تاسیسات در تلاش برای احیای تولید هستند.

سرمای منجمدکننده باعث توقف تولید نفت و گاز شد و تولید میادین نفتی داکوتای شمالی را به میزان ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه در روز معادل یک سوم تولید روزانه، کاهش داد.

قیمت نفت پایه بازار آمریکا روز جمعه ۲.۴ درصد افزایش یافت و به ۷۹ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید و گاز برای روز بعد در غرب تگزاس، ۲۲ درصد افزایش یافت و به حدود ۹ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش رسید که بالاترین رکورد از زمان سرمای شدید این ایالت در سال ۲۰۲۱ بود. قیمت برق در شبکه برق هم به ۳۷۰۰ دلار به ازای هر مگاوات ساعت افزایش یافت و باعث شد ژنراتورها برق بیشتری به شبکه اضافه کنند.

تامین کننده برق عمده نیو انگلند اعلام کرد انتظار دارد برق کافی برای تامین تقاضا داشته باشد اما وزش بادهای شدید در نقاط دیگری، باعث مختل شدن تامین برق در منطقه جنوب شرق و میدوست شد و در کارولینای شمالی، بیش از ۱۸۷ هزار نفر بدون برق ماندند.

شرکت دوک انرژی اعلام کرد کارکنان این شرکت در تلاش برای تعمیر شبکه هستند اما وزش بادهای شدید، تعمیرات در اکثر ۴۶۰۰ نقطه اختلال را دشوار کرده است.

بهای معاملات نفت و گاز طبیعی در واکنتش به سرمای آمریکا، رشد چشمگیری پیدا کرد و بهای معاملات نفت کوره ۴.۳ درصد و گاز طبیعی، ۲.۵ درصد افزایش یافت.

در نیوانگلند، قیمت گاز برای روز جمعه در آلگون کین، ۳۶۱ درصد افزایش یافت و به ۳۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی بریتیش رسید که بالاترین رکورد در ۱۱ ماه گذشته بود.

حدود نیمی از برق در نیوانگلند توسط نیروگاه‌های گازسوز تولید می‌شود، اما در سردترین روزها، تولیدکنندگان به مصرف نفت بیشتر روی آوردند و نیروگاه‌هایی که از نفت استفاده می‌کنند، ۱۷ درصد سهم از تولید شرکتهای برق این ایالت داشتند.

با یخ بستن چاه‌ها در تگزاس، اوکلاهاما، داکوتای شمالی، پنسیلوانیا و مناطق دیگر، تولید گاز طی چهار روز گذشته حدود ۶.۵ میلیارد فوت مکعب در روز کاهش یافت و روز جمعه به ۹۲.۳ میلیارد فوت مکعب رسید.

این بزرگترین کاهش تولید از زمان یخبندان فوریه ۲۰۲۱ است که باعث قطع برق میلیونها نفر در تگزاس شده بود. بر اساس گزارش رویترز، یک میلیارد فوت مکعب برای تامین تقاضای روزانه حدود پنج میلیون خانه آمریکایی کافی است.

منبع: ایسنا