احتمال کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت روسیه
احتمال کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت روسیه
معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد تولید نفت این کشور در پاسخ به تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمت تعیین شده، بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز در اوایل ۲۰۲۳ کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از بلومبرگ، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد احتمالاً تولید نفت این کشور بین 500 تا 700 هزار بشکه در روز در اوایل 2023 در پاسخ به سقف قیمتی که گروه 7 برای صادرات نفت خام روسیه تعیین کرده کاهش خواهد یافت.

 نواک در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه 24 گفت:«ما آماده‌ایم تولید خود را در اوایل سال آینده میلادی پایین بیاوریم». وی میزان این کاهش تولید را 5 تا 6 درصد از تولید فعلی روسیه اعلام کرد.

 معاون نخست‌وزیر روسیه اظهار داشت:«ما تلاش می‌کنیم با شرکای خود برای جلوگیری از این اتفاق به توافق برسیم، اما درحال‌حاضر ترجیح می‌دهیم خطر این کاهش تولید را بپذیریم تا این‌که نفت خود را با سقف قیمت تعیین‌شده بفروشیم».

کاهش تولید روسیه کمبود عرضه نفت در بازار جهانی را در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران افزایش تقاضا در چین را پیش‌بینی می‌کنند تشدید خواهد کرد.

 نوواک به‌عنوان اصلی‌ترین مذاکره‌کننده مسکو در ائتلاف اوپک پلاس و یکی از مقامات اصلی بخش انرژی این کشور تأکید کرد:«روسیه نفت خام خود را به کشورهایی که از سقف قیمت غرب پیروی کنند نمی‌فروشد. تولیدکنندگان روس می‌توانند مسیر صادرات خود را به بازارهای رقیب از جمله آسیا تغییر دهند». وی اظهار داشت هنوز تقاضای بالایی برای نفت روسیه در بازارهای جهانی وجود دارد.

 طبق گفته نواک، کل تولید نفت روسیه در سال جاری میلادی به 535 میلیون تن می‌رسد که معادل حدود 10.74 میلیون بشکه در روز است. متوسط تولید روزانه روسیه در ماه نوامبر به بالاترین رقم طی 8 ماه گذشته یعنی 10.9 میلیون بشکه رسیده بود.

 60 دلار در هر بشکه سقف قیمتی که برای نفت روسیه تعیین‌شده از پنجم دسامبر اجرایی شد.هدف از این طرح و همچنین تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا محدود کردن درآمد نفتی کرملین برای جنگ در اوکراین است.

 اطلاعات کشتیرانی نشان می‌دهند صادرات نفت دریای روسبه در اولین هفته بعد از اجرایی شدن این تحریم‌ها 54 درصد کاهش یافت و به 1.6 میلیون بشکه در روز رسیده است.

منبع: تسنیم