افزایش مصرف گاز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب با سردتر شدن هوا در هفته آینده
افزایش مصرف گاز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب با سردتر شدن هوا در هفته آینده
رئیس مرکز کنترل گاز کشور گفت:طبق اعلام هواشناسی در اواسط هفته آینده کاهش دمای هوا در کشور را خواهیم داشت از این رو میزان مصرف گاز تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش«نبض انرژی»رئیس مرکز کنترل گاز کشور گفت: حدود 65 درصد از گاز تولیدی به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند که پیش بینی شده از اوایل هفته آینده مصرف در بخش خانگی به 600 میلیون متر مکعب برسد و طبق اعلام هواشناسی در اواسط هفته (دوشنبه و سه شنبه)، کاهش هوا در کشور را خواهیم داشت از این رو میزان مصرف گاز تا 700 میلیون متر مکعب نیز افزایش پیدا می‌کند. غلامرضا کوشکی در ارتباط تصویری با رسانه ملی گفت: در 24 ساعت گذشته میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری 590 میلیون متر مکعب ثبت شده که با ورود یک جبهه هوای سرد در اواخر هفته گذشته یعنی روز‌های سه شنبه وچهارشنبه، میزان مصرف گاز در بخش خانگی به صورت تدریجی افزایش پیدا کرد.

وی افزود: خط قرمزشرکت ملی گاز، مصارف بخش خانگی و تجاری است هر سال افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری را شاهد هستیم، وزارت نفت قبل از شروع فصل سرما تمهیدات لازم را در نظر می‌گیرد و سوخت جایگزین را به صنایع کشور اختصاص می‌دهد و در روز‌هایی که افزایش مصرف بخش خانگی اتفاق می‌افتد متناسب با افزایش مصرف محدودیت‌هایی در بخش صنعتی و نیروگاهی کشور داده می‌شود که گاز به بخش خانگی اختصاص پیدا می‌کند.

رئیس مرکز کنترل گاز کشور گفت: صنایع عمده شامل فولاد، سیمان و پتروشیمی‌ها هستند و میزان محدودیت‌های شرکت ملی گاز متفاوت است، کارخانجات سیمان حدود 70 درصد، صنایع پتروشیمی حدود 35 درصد و صنایع فولاد حدود 50 درصد نسبت به فصل تابستان محدودیت اعمال کردیم.

در ادامه مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: آن چیزی که قانون مشخص کرده آن چیزی نیست که دوستان در شرکت گاز می‌گویند در قانون ماده 25 قانون بهبود محیط کسب و کار تکلیف بر این است که اگر در کشور کمبود برق یا گاز به وجود آمد آخرین اولویت بر صنعت اعمال بشود و اینکه ما اولین اولویت صنعت قرار بدهیم این خلاف قانون و ترک فعل است.

وی افزود: در قانون دیده شده به هر دلیلی اگر این قطعی خسارتی به صنعت وارد شود دولت باید این خسارت را پرداخت کند این صریح قانون است منتهی در مورد گاز برای صنایع یک بخشی از این به اصطلاح عقب ماندگی و قطعی جبران می‌شود وتا امروز هیچ صنعتی نبوده که بخاطر قطع گاز عدم تولید داشته باشد.

در ادامه مصطفی سعیدی کارشناس انرژی در ارتباط با رسانه ملی گفت: وزارت نفت برای توسعه فاز پارس جنوبی و میادین جدید برنامه اعلام می‌کند، اما در بحث بهینه سازی چندان پر رنگ نیست و این می‌تواند ما را در آینده دچار مشکل کند، چون نقدینگی برای سرمایه گذاری در بالا دست نداریم و باید در بحث بهینه سازی کار انجام بدهیم.

حمید حسینی رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده نفتی گفت: صنعت پتروشیمی با عنوان خوراک دو و سه تا محصول نیاز دارد بعضی از پتروشیمی‌ها و پترو پالایشگاه‌ها معایانات گازی مصرف می‌کنند و مشکلی ندارند، اما بعضی از پتروشیمی‌های خوراک مایع مصرف و یا نفت مصرف می‌کنند آن‌ها نیز خوشبختانه مشکل ندارند، اما عمده پتروشیمی که در زمستان به مشکل می‌خورند پتروشیمی‌هایی هستند که خوراکشان گاز است مثل متابولیا، اوره و پروپیلن ها؟ پرومر‌ها که رقم عمده ایی از صادرات را دارند هم تولید را دارند و بسته به اینکه چه مقدار از گازشان قطع بشود و چه مدت باشد حداقل بتوانند روزی 20 و 25 میلیون دلار خسارت وارد می‌شود.

وی افزود: در بحث صادرات چیزی حدود 10 تا 12 میلیارد دلار صادرات خالص محصولات پتروشیمی داریم که روزانه چیزی حدود 20 تا 25 میلیون دلار خواهد شد و اگر کل واحد متوقف شود، زیان می‌بیند.

حسینی ادامه داد: چند تا کار حالا در دستور کار قرار گرفته اولین کار این است بسیاری از اورهال، پالایشگاهی که هم خوراکشان گاز و هم سوختشان گاز است این‌ها به زمستان منتقل بشود دوره آورهال پالایشگاه‌ها معمولاً 45 روز طول می‌کشد و پتروشیمی‌ها قاعدتاً نباید کمتر از یک ماه طول بکشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده نفتی گفت: دومین کار این است که ما بحث ماده 12، بهینه سازی و صرفه جویی داریم، ولی عملا طبق ماده 12 که مجلس مصوب کرده و بند (ق) که 100 میلیارد دلار هم بودجه گذاشته باید صرفه جویی تحقق پیدا کند تا بعد شرکت نفت برود جبران کند.

وی افزود: انجمن صنفی یک پیشنهاد داده که ما حاضر هستیم مردم اگر صرفه جویی کنند گاز صرفه جویی مردم را خریدار هستیم به نظر من امسال دیر شد اگر زودتر اعلام شده بود احتمال داشت که می‌شد یک مکانیزمی گذاشت مردم را تشویق و ترویج کرد به اینکه بیایید و صرفه جویی کنید و صرفه جویی تان را به چند برابر قیمت که از شرکت گاز، گاز تحویل می‌گیرید واحد‌های پتروشیمی حاضر هستند خریداری کند.

حسینی ادامه داد: سومین راه کار هم این است که سوخت واحد‌های پتروشیمی هم مثل بقیه واحد‌های فولادی، سیمانی به اصطلاح غیر گاز استفاده کنید این‌ها خوراکشان گاز است سوختشان الان 40 و 45 تا خوراک مصرف می‌کنند و 30 میلیون در روز سوخت مصرف دارند احتمالا بشود سوخت این واحد‌ها را هم از گاز جدا کرد و سوختشان را به مایعات برد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده نفتی گفت: مورد چهارم هم می‌شود فکر کرد برای واردات، کشور‌های اطراف ما، کشور‌های غنی هستند حداقل بتوانیم در این فصل‌ها به طور موقت وارد کنیم یا اینکه دوستان ذخیره کنند واحد‌های انرژی و در زمستان بتوانند به اصطلاح گاز مورد نیازشان را تأمین کنند.