بررسی پیش نویس اصلاحی قانون ایمنی زیستی
بررسی پیش نویس اصلاحی قانون ایمنی زیستی
در نهمین جلسه کمیته تخصصی شورای ملی ایمنی زیستی، پیش نویس اصلاحی قانون ایمنی زیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش«نبض انرژی»نهمین جلسه کمیته تخصصی شورای ملی ایمنی زیستی کشور با حضور نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی از کمیسیون های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشاورزی، آب و محیط زیست، دبیران کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌های ذی صلاح و نمایندگان اعضای هیات علمی دانشگاه ها و انجمن‌های علمی، تخصصی زیست فناوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمد حسین بازگیر؛ رئیس دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی ضمن ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های دبیرخانه پیرامون اصلاح قانون ایمنی زیستی، به مقایسه تطبیقی قانون ایمنی زیستی با پیش‌نویس اصلاحی تهیه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پرداخت.

در ادامه حجت ورمزیاری؛ مدیرگروه کشاورزی و توسعه روستایی مرکز پژوهش های مجلس و همکاران ایشان، مشکلات، خلاء‌ها و چالش های قانون ایمنی زیستی موجود را محدودیت در دامنه شمول، عدم اتخاذ رویکرد محتاطانه درخصوص محصولات تراریخته، ضعف و نقص در ساختار شورای ملی ایمنی زیستی، تعارض منافع، عدم صراحت قانون در تعیین وظایف دستگاه‌ها، ضعف قانون از منظر جرم انگاری، مسئولیت پذیری و جبران خسارت‌ها و وجود ابهام در برخی مواد و تبصره‌های آن عنوان کردند و به تشریح پیش‌نویس اصلاحی تهیه شده که شامل پنج بخش و 52 ماده است، پرداختند.

در این نشست حدودا سه ساعته، توسط اعضای کمیته، ایرادات و انتقادات فراوانی از ابعاد فنی، تخصصی و حقوقی به پیش‌نویس ارائه شده مطرح و پیرامون آن‌ها بحث و گفتگو شد.

در پایان این جلسه، علیرضا عباسی و همایون سامه یح نجف آبادی؛ نمایندگان ناظر مجلس در شورای ملی ایمنی زیستی، ضمن انتقاد از عدم برگزاری جلسه این شورا و تاخیر در ارائه لایحه اصلاحی قانون، از دبیرخانه و اعضای شورای ملی و دستگاه‌های اجرایی ذی صلاح خواستند که ایرادات و اشکالات پیش نویس مرکز پژوهش‌های مجلس را ظرف مدت حداکثر سه‌هفته جمع‌بندی و ارائه نمایند و تا قبل از پایان سال جاری لایحه اصلاحی مدنظر را جهت ارائه به مجلس تهیه و تدوین کنند.

در حاشیه این جلسه، احکام عضویت نمایندگان جدید اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی تخصصی زیست فناوری در شورای ملی ایمنی زیستی که توسط رئیس جمهور و به مدت چهار سال به ترتیب برای آقایان رحیم سروری و محمد علی ملبوبی صادر و به نامبردگان تحویل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست،‌ گفتنی است؛ بنابر اعلام دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، علاقمندان، صاحب نظران و دلسوزان می‌توانند متن قانون ایمنی زیستی و پیش‌نویس اصلاحی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی را مطالعه و پیشنهادات و نظرات خود را در این خصوص به آدرس پست الکترونیک SONBC@doe.ir یا به شماره فاکس 88233169 ارسال کنند.