تکذیب کاهش کیفیت بنزین در کشور/ بنزین عامل آلودگی هوا نیست
تکذیب کاهش کیفیت بنزین در کشور/ بنزین عامل آلودگی هوا نیست
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردهای نفتی با تاکید بر اینکه کیفیت بنزین توزیعی در کشور کاهش نداشته است، گفت: مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» جلیل سالاری امروز در مراسم عملیاتی شدن اولین تفاهم نامه سه جانبه در خصوص نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل فرآورده‌های نفتی کشور به تعداد ۵۰۰ دستگاه کامیون کشنده سوخت رسان با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه در بازه زمانی که مصرف سوخت در کشور بالا است، عملیاتی می‌شود، افزود: با توجه به رشد مصرف در کشور ناوگان را تجهیز می‌کنیم تا نوسازی در ناوگان اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ناوگان پخش به لحاظ سن و روزآمدی در رتبه اول قرار دارد.

سالاری با اشاره به اینکه با توجه به شعاع حمل فرآورده‌های سوختی، باید ایمنی لازم وجود داشته باشد، گفت: اکنون این اتفاق در کشور افتاده و می‌توانیم از ناوگان داخل کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به همکاری بانک ملت در تامین مالی پروژه‌های نفتی اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته نیز این همکاری وجود داشت.

وی با بیان اینکه باید به سبد حمل و نقل نگاه کلان‌تری داشته باشیم، تاکید کرد: علاوه بر تقویت ظرفیت انتقال در حمل نقل زمینی، بخش ریلی را هم فعال کردیم تا در شرایط خاص ۱۵۰۰ تا ۲ هزار ناوگان را در بخش ریلی جابه‌جا کنیم و روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر جابه‌جایی انجام شود.

سالاری ادامه داد: همچنین با تعریف خطوط جدید انتقال فرآورده، خط لوله از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد و بهینه‌سازی مصرف، رعایت اصول زیست محیطی و ایجاد شبکه جدید انجام خواهد شد.

معاون وزیر نفت گفت: همچنین برای پایداری و تامین سوخت کشور، ظرفیت ذخیره سازی را به ۱۶ میلیارد لیتر افزایش خواهیم داد و ذخایر استراتژیک را به ۴۵ تا ۶۰ روز می‌رسانیم.

وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت مصرف انرژی را مورد توجه قرار دهیم، افزود: با ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل سوخت کشور، مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.

سالاری با بیان اینکه با بهره‌برداری از پروژه پالایشگاه اصفهان عملاً ۵۵ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو را در چرخه حمل و نقل داریم، ادامه داد: سوخت یورو ۴ و ۵ برای خودروهای سنگین فراهم شده است که به لحاظ زیست محیطی و آلایندگی استانداردهای لازم را دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه در بنزین نیز با تایید سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد استانداردهای زیست محیطی تایید شده است، گفت: بنزین‌های معمولی در اکتان استانداردهای لازم را دارد. پوشش سوخت در داخل کشور با استانداردهای روز دنیا است.

معاون وزیر نفت افزود: چالش اصلی مصرف بی‌رویه سوخت در کشور است. خودروهای فرسوده و معاینه فنی در کنار مصرف بالای بنزین خودروها باعث افزایش مصرف بنزین است و با این رشد مصرف تولید نمی‌تواند این شکاف را پوشش دهد.

وی با اشاره به اینکه در زمستان ناترازی گاز بالا است، گفت: ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز بخش خانگی می‌کنیم و مصرف بالای بخش خانگی باعث شده تا از سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

سالاری ادامه داد: در ۴ سال گذشته مصرف سوخت مایع در صنایع و نیروگاه‌ها ۱۰۰ درصد افزایش داشته است

به گفته وی، صنایع و نیروگاه‌ها باید از مسیر رانت انرژی خارج شوند و به سمت بهینه سازی مصرف بروند، اگر بهینه سازی اتفاق نیفتد افزایش تولید نمی‌تواند ناترازی سوخت در کشور را جبران کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: اکنون ظرفیت ۶ میلیارد لیتری سوخت را در نیروگاه‌ها ایجاد کردیم تا در شرایط کمبود گاز از آن استفاده کنند.

سالاری با بیان اینکه ۱۰ میلیارد لیتر نفتگاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، بیان کرد: این منابع ملی است و نباید این را به سمت سوخت محوری برویم و باید به سمت سود محوری و ایجاد ارزش افزوده حرکت کنیم.

وی به افزایش کرایه ناوگان حمل و نقل اشاره کرد و ادامه داد: توانستیم ناوگان را جذب کنیم و بالای ۵۸ درصد از چرخه سوخت از طریق حمل و نقل زمینی اتفاق می‌افتد.

معاون وزیر نفت به تحویل ۵۰۰ دستگاه نفتکش جاده‌ای اشاره کرد و گفت: ناوگان جاده‌ای نیازمند نوسازی و ایمنی است. این ناوگان مجهز به طرح کهاب است طرح کهاب در چرخه انتقال و توزیع باید اجرا شود

سالاری تایکد کرد: امسال ۲۰۰ نفتکش برای اتصال به طرح کهاب تعهد داشتیم، اما با این اقدام ۵۰۰ نفتکش جاده‌ای با طرح کهاب تحویل می‌شود.

وی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گاز مایع به عنوان سوخت نیروگاه‌ها مصرف نمی‌شود، اظهار کرد: تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه‌ها متفاوت است و هرچقدر مصرف گاز خانگی کاهش پیدا کند، به نیروگاه‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: تحویل گاز به نیروگاه‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۲۰ میلیون متر مکعب در روز متغیر بوده است، با این حال نسبت به پارسال سوخت گاز و مایع بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

سالاری ادامه داد: تقریباً گاز معادل سال گذشته به نیروگاه‌ها تحویل شده، اما در بخش سوخت مایع ۱۸ تا ۲۰ درصد مصرف بیشتر بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: اکنون تولید و مصرف بنزین در نقطه سر به سر قرار دارد، البته باید اقداماتی انجام شود؛ زیرا بخشی از مصرف به مسیرهای انحرافی مانند قاچاق می‌رود.

بنزین عامل آلودگی هوا نیست

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه قاچاق در نفتگاز حدود ۷ میلیون لیتر و در بنزین نیز حدود ۵ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود، گفت: بخشی به دلیل مهاجرت کارت‌های سوخت است که نظارت بیشتری می‌طلبد.

وی ادامه داد: بنزین عامل آلودگی هوا نیست، زیرا محموله‌های بنزین کیفیت مطلوبی دارند و بنزین معمولی و بنزین یورو استانداردهای سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد را دارا هستند.

سالاری اکتان بنزین معمولی را ۸۷ و بنزین یورو را ۹۲ اعلام و بیان کرد: با پایان تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند در هفته گذشته، تولید بنزین سوپر آغاز و از این هفته توزیع آن آغاز شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در کشور هیچ بنزینی با اکتان زیر ۸۷ توزیع نمی‌شود.

وی ادامه داد: ناترازی در گاز داریم و مدیریت مصرف را باید توجه کنیم.

سالاری افزود: سالانه یک میلیون خودرو به چرخه حمل و نقل اضافه می‌شود بدون آنکه خودرویی از چرخه خارج شود. باید شرایط اسقاط را فراهم کنیم و استاندارد تولید خودرو را نیز افزایش دهیم، در حالی که خودروها در جهان به‌ازای ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۴ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، این رقم در کشور ما ۱۰ لیتر است.

پتروشیمی‌ها بنزین تولید نمی‌کنند

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: آلودگی هوا به حجم زیاد گاز و تراکم کلان‌شهرها، مصرف بالای گاز و بنزین بر می‌گردد.

وی گفت: ال‌پی‌جی هنوز در آیین‌نامه سوخت کشور وارد نشده است.

سالاری با اشاره به اینکه پتروشیمی‌ها بنزین تولید نمی‌کنند، گفت: کیفیت ریفورمیت تولیدی در پتروشیمی‌ها با پالایشگاه‌ها یکسان است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: به هیچ عنوان برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، کیفیت آن پایین نیامده است.