سوخت نیروگاه بعثت فقط گاز است
سوخت نیروگاه بعثت فقط گاز است
بیش از هشت سال است که در رگ‌های نیروگاه ۵۴ ساله بعثت هیچ سوختی جز گاز جریان ندارد و این نیروگاه به گواه تمام کارکنانش نزدیک به یک دهه است که مازوت نمی‌سوزاند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» نیروگاه برق بعثت که در سال ۱۳۴۷ بنا شده شامل سه واحد بخاری بوده که هرکدام ۷۲ مگاوات تولید می‌کنند و حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ مگاوات در ساعت توان خروجی دارد. نیروگاه بعثت از دو سوخت اصلی گاز طبیعی و مازوت تولید برق می‌کرد اما از سال ۱۳۹۲ به دلیل محدودیت‌های زیست‌محیطی سوخت مازوت در این نیروگاه مصرف نمی‌شود و تمام مخازن مازوت پلمب شده است.
این نیروگاه از نظر گازهای آلاینده بسیار پاک است و خروجی دودکش‌های نیروگاه توسط سازمان محیط‌زیست مورد پالایش و اندازه‌گیری قرار می‌گیرد، همچنین این نیروگاه دارای یک واحد استحصال گاز  co2است که از گاز خروجی واحدهای نیروگاهco2 مورد نیاز کارخانه‌های اطراف تهران تهیه می شود؛ بدین صورت که co2 که قرار است وارد فضا و جو شود، اخذ و به صورت مایع به کارخانه‌های نوشابه‌سازی و مواد غذایی حمل می‌شود.
آنطور که مسعود شیخ، مدیرعامل نیروگاه برق بعثت به ایسنا گفته قرار شده تا یک واحد سیکل ترکیبی در کنار این نیروگاه قرار بگیرد و اکنون نیز تجهیزات آن در داخل مپنا در حال ساخت است، با تحقق این موضوع شاهد افزایش راندمان نیروگاه خواهیم بود.
به گفته وی در حال حاضر راندمان نیروگاه بین ۲۸ تا ۳۰ درصد است که با نصب واحدهای جدید به ۵۸ درصد افزایش می‌یابد. این نیروگاه به دلیل اینکه دودکش‌ها پایش می‌شود و تمام پارامترها در حد استاندارد است هیچ نیازی به فیلتراسیون ندارد.

یلدای تولید برق؛ نیروگاه همیشه بیدار
در این روزها که نیروگاه بعثت یکی از متهمان آلودگی هوا به دلیل مصرف مازوت شناخته می‌شود، کارگران و مهندسان آن شبانه‌روز مشغول فعالیت برای سرپا نگه داشتن این نیروگاه قدیمی هستند. حتی در مناسبات خاص همچون شب یلدا نیز چراغ این نیروگاه برای رفاه مردم روشن است.
اکنون که یلدا در پیش است، بسیاری از مردم طبق یک رسم و آئین قدیمی و ملی دور هم جمع می‌شوند که روشنایی محفل این دورهمی‌های گرم در سرمای زمستان نتیجه تلاش صنعت‌گران حوزه برق است؛ در همین راستا می‌توان گفت شاید تکریم و محترم شمردن زحمات کارگران شاغل در صنعت برق با رعایت الگوی مصرف، ‌تنها دلگرمی آنها باشد تا در دوری از خانواده‌هایشان بتوانند با انگیزه بیشتری در راه توسعه و پیشرفت کشور قدم بردارند.
بدون تردید عبور از پیک مصرف برق که بدون خاموشی و چالش در ماه‌های گذشته صورت گرفته حاصل تلاش صنعتگران در نیروگاه‌ها و همچنین مصرف صحیح شهروندان است که ادامه این روند منجر به توسعه شبکه برق کشور خواهد شد.

منبع: ایسنا