راه‌حل برقی برای جبران کسری گاز/ تجدیدپذیرها مصرف سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب را کاهش می‌دهند
راه‌حل برقی برای جبران کسری گاز/ تجدیدپذیرها مصرف سالانه ۱۴ میلیارد متر مکعب را کاهش می‌دهند
دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بدون اینکه سرمایه‌گذاری بالایی انجام دهیم تا 20 درصد تامین برق را می‌توانیم از طریق تجدیدپذیرها داشته باشیم و در این صورت 20 درصد از 71 میلیارد متر مکعب منابع گازی آزاد می‌شود که این رقم حدود 14 میلیارد متر مکعب بوده و در سبد گازی کشور عدد بزرگی است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمدامین زنگنه، درباره بهره‌گیری از تجدیدپذیرها برای حل چالش تامین گاز نیروگاه‌ها اظهار داشت: طبق آمار در سال 1400، در کل 238 میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده که از این میزان 71 میلیارد متر مکعب یعنی 30 درصد را بخش نیروگاهی مصرف می‌کند و این در حالی است که کل صنایع عمده شامل پتروشیمی و فولادی‌ها سرجمع کمتر از 20 درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال 98 سندی تحت عنوان چشم‌انداز تولید و مصرف گاز در افق 1420 توسط شورای عالی انرژی منتشر شده که در آن یکی از راه‌های پیشنهادشده برای حل مشکل ناترازی گاز؛ احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر است یعنی عنوان شده تا 1401، 1800 مگاوات و تا 1420، 25 هزار مگاوات احداث شود اگر بر اساس این اعداد تجزیه و تحلیل کنیم باید بتوانیم 20 درصد تولید برق کشور را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنیم.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد: ما در همین وضعیت فعلی بدون اینکه سرمایه‌گذاری بالایی انجام دهیم تا 20 درصد تامین برق را می‌توانیم از طریق تجدیدپذیرها داشته باشیم و در این صورت 20 درصد از 71 میلیارد متر مکعب منابع گازی آزاد می‌شود که این رقم حدود 14 میلیارد متر مکعب بوده و در سبد گازی کشور عدد بزرگی است.

وی درباره جایگزینی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به جای نیروگاه‌های با راندمان پایین گفت: در حال حاضر غیر از اینکه تراز گازی کشور منفی است، تراز تولید برق هم منفی است، بنابراین وقتی هر دو منفی است در رابطه با جایگزینی باید دقت بیشتری صورت گیرد. اکنون از یک طرف نیروگاه‌های فرسوده داریم که باید از مدار تولید خارج و با نیروگاه‌های با راندمان بالا جایگزین  شوند و از طرف اینکه هرساله نیاز مصرف جدید برق در کشور داریم که باید پاسخ داده شود.

زنگنه ادامه داد: در حال حاضر رشد مصرف برق سالانه کشور حدود 5 درصد است یعنی باید هر سال 5 درصد بیشتر از سال قبل برق تولید کنیم که جوابگوی رشد مصرف برق باشد و از طرف دیگر برای اینکه بتوانیم نیاز جدید درا پاسخ دهیم باید گاز داشته باشم.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم نیروگاه‌های فرسوده و با راندمان 20 درصد که عدد آنها 16 هزار مگاوات است را با نیروگاه‌های جدید و با راندمان 55 درصد جایگزین کنیم و طبیعتا به این ترتیب مصرف گاز پایین می‌آید، بعبارت دیگر نیاز داریم نیروگاه‌های فرسوده را با نیروگاه‌های جدید حرارتی جایگزین کنیم اما این به تنهایی کافی نیست اگر بخواهیم نیاز برق کشور را پاسخ دهیم باید نیروگاه جدید هم احداث کنیم و چون ظرفیت گاز آزاد نداریم به پیشنهاد وزارت نیرو و دولت احداث نیروگاه هسته‌ای، زغالسنگ‌سوز و تجدیدپذیر در برنامه قرار گرفته است، همچنین باید نیروگاه‌های سیکل گازی تبدیل به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شوند و اینها نیاز به گاز جدید ندارد اما پاسخگوی نیاز برق کشور نیست. بنابراین وقتی قرار است نیروگاه جدید وارد مدار کنیم مجبوریم به سمت نیروگاه‌های زغالسنگ‌سوز هسته‌ای و تجدیدپذیر برویم.

دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم 20 درصد تولید برق کشور را از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر انجام دهیم، سرجمع می‌توانیم بین 5 تا 6 درصد ظرفیت کل مصرف گاز کشور را از طریق منابع تجدیدپذیر آزاد کنیم تا در نیروگاه‌ها نسوزد و بتوانیم به مصرف صنایع و بخش خانگی برسانیم.

منبع: ایلنا