مقایسه خسارت زمستان سخت اروپا و زمستان ایران/ اروپایی‌ها 10 برابر هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند
مقایسه خسارت زمستان سخت اروپا و زمستان ایران/ اروپایی‌ها 10 برابر هزینه بیشتری پرداخت می‌کنند
طبق محاسبات، میزان سرانه ضرر اقتصادی بحران گاز در اروپا و ایران به ترتیب 1666 و 176 دلار به ازای هر نفر است که نشان می‌دهد خسارت اروپا حدود 10 برابر ایران است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»با شروع جنگ اوکراین و تحریم گازی روسیه علیه اتحادیه اروپا، رسانه‌های خارجی با طرح بحث «زمستان سخت» به بررسی ابعاد بحران گاز اروپا پرداختند.

اما بعد از طرح این موضوع، برخی رسانه‌های داخلی مدعی شدند که زمستان سخت برای ایران اتفاق خواهد افتاد نه اروپا. البته کمبود گاز ایران در زمستان پیش‌ِ رو واقعیت دارد اما به هیچ وجه قابل مقایسه با بحران گاز کشورهای اروپایی نیست.

در واقع تفاوت زمستان ایران و اروپا همان تفاوت کمبود گاز با بحران گاز است، اما برای مقایسه ضرر و زیان آنها در مواجهه با مسئله زمستان سخت بد نیست به مقایسه سرانه ضرر اقتصادی بحران گاز در ایران و اروپا بپردازیم.

طبق گزارش Bruegel (تصویر 1)، هزینه پرداخت یارانه انرژی توسط کشورهای اروپایی برای حمایت از مصرف‌کنندگان حدود 1000 میلیارد دلار برآورد شده است. این هزینه فارغ از خسارت وارده به صنایع اتحادیه اروپاست که بحران گاز منجر به تعطیلی آنها شده است.

تصویر 1

با یک حساب سرانگشتی طبق آمار بورس انرژی و با در نظر گرفتن قیمت هر لیتر گازوئیل معادل 0.78 سنت و هر لیتر مازوت معادل 0.47 سنت، میزان خسارت ایران از سوزاندن سوخت مایع در نیروگاه‌ها و صنایع عمده، محدودیت در تامین گاز پتروشیمی‌ها و کاهش تولید صنایع، در مجموع «حداکثر» 15 میلیارد دلار به اقتصاد ایران آسیب وارد کرده است.

با احتساب جمعیت 600 میلیون نفری کشورهای اروپایی و 85 میلیون نفری ایران، میزان سرانه ضرر اقتصادی بحران گاز به ترتیب 1666 دلار به ازای هر نفر اروپایی و 176 دلار به ازای هر نفر ایرانی محاسبه می‌شود (تصویر 2).

تصویر 2

به بیان دیگر می‌توان گفت که هزینه زمستان سخت اروپا 10 برابر زمستان ایران است. تازه به این نکته باید توجه کرد که در محاسبات اروپا، میزان خسارت ناشی از تعطیلی صنایع آورده نشده است، درحالی که این رقم در خسارت ایران محاسبه شده بود.

منبع: فارس