سهم یک درصدی تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر
سهم یک درصدی تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر
کارشناسان براین باورند که احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از بزرگترین مولفه‌هایی است که می‌تواند به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی کمک نماید؛ این در حالیست که سهم ایران در حوزه تجدیدپذیر کمتر از یک درصد بوده است و با معیار‌های جهانی فاصله زیادی دارد در حالیکه کشور ما می‌توانست به دلیل داشتن برخی مزیت‌ها از این انرژی بهره‌مند شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  بحث آلایندگی‌های زیست محیط‌ی و آلودگی کلانشهر‌ها حرف امروز و فردا نیست بلکه سالیان سال است که اکثر کلانشهر‌ها با آن مواجه هستند علت اصلی این موضوع بیشتر به نوع سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها و صنایع و حمل و نقل بستگی دارد.

اکثر کارشناسان براین باورند که با وجود تصویب قانون هوای پاک در مجلس متاسفانه از زمان تصویب تا به امروز هیچکدام از دستگاه‌ها و نهادی زیرمجموعه مصوبات آن را اجرا و عملیاتی نکردند و بیشتر در حد حرف باقیمانده است.

از سوی دیگر هر ساله به دلیل کمبود سوخت صنایع پتروشیمی از سوخت جایگزین (مازوت) استفاده می‌کنند و این مهم آلایندگی هوای کلانشهر‌ها را دو چندان کرده است.
براساس این گزارش برخی از کارشناسان و فعالان در عرصه نیروگاهی معتقدند که احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر یکی از بزرگترین مولفه‌هایی است که می‌تواند به کاهش آلاینده‌های زیست محیطی کمک نماید. متاسفانه با وجود اینکه مسئولان مدام از احداث نیروگاه‌های خورشیدی سخن به می‌آورند، اما تا به امروز سهم ایران در حوزه تجدیدپذیر کمتر از یک درصد بوده است و با معیار‌های جهانی فاصله زیادی دارد در حالیکه کشور ما می‌تواند به دلیل داشتن برخی مزیت‌ها از این انرژی بهره‌مند شود. از آنجا که ایران از نظر ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی جزو برترین کشور‌ها به حساب می‌آید. وزارت نیرو نیز در برنامه پنجم و ششم توسعه، قانون هوای پاک و قانون اصلاح الگوی مصرف وظیفه داشته تا بخشی از برق کشور را از طریق انرژی‌های پاک تولید کند، اما این امر تاکنون محقق نشده است و متأسفانه کل برق تولید ما از انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر از یک درصد است.

همچنین یکی دیگر از عوامل توسعه نیافتگی در کشور به دلیل پاین بودن قیمت آن است و این مهم باعث شده تا سرمایه‌گذار به سمت انرژی‌های پاک نرود. همچنین سرمایه‌گذاری اولیه در نیروگاه‌های خورشیدی نیز هزینه بالایی دارد، اما اگر سودآوری خوبی داشته باشد، بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری است.