کاهش صادرات نفت روسیه از زمان اجرایی شدن تحریم‌های گروه ۷
کاهش صادرات نفت روسیه از زمان اجرایی شدن تحریم‌های گروه ۷
در یک هفته پس‌از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا، کل نفت صادرشده از این کشور ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز معادل ۵۴ درصد کاهش یافت و به ۱.۶ میلیون رسید.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت خام روسیه در اولین هفته پس‌از اجرایی شدن تحریم‌های گروه 7 با هدف محدود کردن درآمد نفتی این کشور، کاهش یافت.

 هدف از تحریم‌های اتحادیه اروپا که در پنجم دسامبر آغاز شد، محدود کردن درآمد نفتی روسیه است. این اتحادیه از یک طرف، خرید نفت روسیه را متوقف کرده و از طرف دیگر خدمات کلیدی برای انتقال نفت این کشور به سایر نقاط دنیا را ممنوع کرده‌است. با تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه، خدماتی مانند بیمه برای خریدارانی که نفت این کشور را 60 دلار در هر بشکه یا کمتر خریداری کنند، فراهم می‌شود.

 اما در یک هفته پس‌از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی روسیه توسط اتحادیه اروپا، کل نفت صادرشده از این کشور 1.86 میلیون بشکه در روز معادل 54 درصد کاهش یافت و به 1.6 میلیون رسید. متوسط صادرات ماهانه روسیه هم کاهش یافته است.

تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا نزدیک‌ترین بازار نفت روسیه را که در آغاز سال جاری میلادی حدود نیمی از عرضه نفت این کشور را دریافت می‌کرد، بسته است. غیر از مقادیر کمی نفت که به بلغارستان می‌رود، جریان نفت دریایی روسیه به اروپا کاملاً متوقف شده‌است.

 این تحریم‌ها به‌همراه سقف قیمت تعیین‌شده مشکلاتی برای نفتکش‌ها جهت انتقال نفت از دریای سیاه به مدیترانه به وجود آورده است. برای مثال ترکیه خواستار تأییدیه‌های خاص بیمه قبل‌از اعطای مجوز به کشتی‌ها برای عبور از تنگه‌های بسفر و داردانل شده‌است.

 همچنین مشکلاتی برای تاجران نفت روسیه درمورد اجرایی شدن سقف قیمت به‌وجودآمده که بسیاری از آن‌ها را نگران کرده‌است. مسافت زیاد انتقال نفت به آسیا از بنادر غربی روسیه هزینه‌های کشتیرانی را بالا برد و باعث کاهش قیمت نفت اورال روسیه حتی قبل‌از تعیین سقف قیمت شده‌است.

 حجم نفت خامی که به چین، هند و ترکیه به‌عنوان 3 کشور اصلی خریدار نفت روسیه می‌رود، به‌علاوه محموله‌های نفتی که هیچ مقصد نهایی ندارند در یک ماه منتهی به شانزدهم دسامبر تا 2.53 میلیون بشکه در روز پایین آمده‌است.

منبع: تسنیم