افزایش درآمدهای ارزی با تعرفه‌گذاری پلکانی گاز طبیعی
افزایش درآمدهای ارزی با تعرفه‌گذاری پلکانی گاز طبیعی
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: با تعرفه گذاری پلکانی گاز طبیعی، می‌توانیم درآمد ارزی را از محل تولید صنایع یا صادرات برق و گاز افزایش دهیم که چنین اقدامی باعث ارزش افزوده فراوان برای اقتصاد کشور خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» یارانه انرژی در کشور ما به شکل بی‌سابقه‌ای رشد داشته است و هم‌اکنون اولین کشور جهان با اعطای بیشترین یارانه انرژی هستیم. یکی از المان‌های مهم در ناترازی گاز، شدت مصرف بالا در بخش صنعتی و خانگی کشور است. اگر مشترکی یا یک بخش صنعتی، به صورت بهینه، داخل الگوی استاندارد و بهینه مصرف، مصرف داشته باشد؛ نباید برای آن مشترک هزینه اضافی نسبت به قبل اعمال شود، این یک اصل اساسی در اعطای یارانه انرژی است.

در همین زمینه نیز دولت سیزدهم در راستای غیر یارانه‌ای کردن هزینه انرژی برای مصارف بالاتر از الگوی استاندارد بهینه مصرف در بخش خانگی و صنعتی، به اجرای نظام تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها یا IBT پرداخت که در آن مصرف در الگوی بهینه مصرف در بخش خانگی که بیش از ۸۰ درصد مشترکین را شامل می‌شود، هیچ تغییر قیمت محسوسی در قبوض خود نخواهند دید و تنها مشترکان پرمصرف و خارج از الگوی بهینه مصرف که ۴ تا ۵ برابر بیشتر از مشترکین معمولی مصرف دارند، مشمول جریمه و حذف یارانه در پلکان‌های پرمصرف می‌شوند.

در همین الگو نیز به‌تازگی وزارت نفت و وزارت نیرو به دنبال تعیین استاندارد مصرف صنایع برای اعطای انرژی به شکل یارانه‌ای هستند و صنایعی که به دلیل رانت انرژی ارزان، مصرف غیر بهینه دارند، به مانند بخش خانگی صنایع با مصرف غیراستاندارد و پرمصرف شناسایی شده و مشمول تعرفه گذاری پلکانی و غیر یارانه‌ای شدن قیمت انرژی برای مصارف بالاتر از الگوی استاندارد مصرف در بخش صنعتی خواهند شد.

در این روش نه‌تنها مشترکین پرمصرف به سمت اصلاح مصرف خود می‌روند، بلکه عدالت در پرداخت یارانه انرژی نیز رعایت خواهد شد و همین موضوع، کارآیی بالای تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را می‌رساند.

«غلامرضا شریعتی اندراتی» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره بهینه سازی مصرف گاز در کشور، اظهار کرد: گاز در ایران با تمام مشقاتی که در تولید داریم، به صورت نسبتا رایگان در اختیار صنایع و بخش خانگی قرار داده می‌شود و مصرف کنندگان این گاز باید بدانند گازی که امروز مصرف می‌شود محصول هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است و این از جیب خود مردم هزینه می‌شود و باید بیشترین صرفه‌جویی را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه پس در استفاده از گاز باید مدیریت مصرف داشته باشند، ادامه داد: ناتزاری گاز اثر زیادی در صنعت و خانوارها دارد و قطعاً در چنین شرایطی مردم متضرر خواهند بود، در مصارف صنعتی اگر قطعی گاز داشته باشیم شاهد کاهش تولید و اشتغال و ارزآوری خواهیم بود. از طرفی کاهش تولید درنهایت باعث کاهش عرضه در بازار و گرانی کالا می‌شود که باز خود مردم آسیب می‌بینند.

این نماینده مجلس با اشاره به اجرای تعرفه گذاری پلکانی برای مشتریان پرمصرف، گفت: اجرای فاز دوم تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها با توجه به نتایج مثبت فاز اول اجرایی این طرح، در زمینه کاهش مصرف مشترکان پرمصرف حتماً موثر خواهد بود، چراکه در این اقدام مردم تلاش می‌کنند در مصرف خود مدیریت داشته باشند و اگر مصرف از الگوی بهینه خارج شود، هزینه پرداختی چندین برابر خواهد شد و از دریافت یارانه انرژی محروم می‌شوند.

شریعتی اندراتی خاطرنشان کرد: اگر مردم در مصرف گاز همکاری لازم را داشته باشند و بتوانیم مصارف خانگی را کنترل کنیم، می‌توانیم درآمدزایی ارزی خود را از محل تولید صنایع یا صادرات برق و گاز داشته باشیم که چنین اقدامی باعث ارزش افزوده فراوان برای اقتصاد کشور خواهد شد و مردم نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

منبع: ایرنا