پردازشگر ايراني سپر حفاظتي شبكه برق را به‌دست مي‌گيرد
پردازشگر ايراني سپر حفاظتي شبكه برق را به‌دست مي‌گيرد
دو دستاورد HI-TECH در عرصه سيستم‌هاي حفاظتي و كنترلي شبكه‌هاي برق تحت عنوان آزمونگر جامع تجهیزات حفاظتي و نخستين رله حفاظتي (ديفرانسيل و ديستانس) شبكه سراسري رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» نمايشگاه جانبي جشنواره پژوهش و فناوري وزارت نيرو امسال مهمان دو دستاورد HI-TECH در عرصه سيستم‌هاي حفاظتي و كنترلي شبكه‌هاي برق تحت عنوان آزمونگر جامع ادوات حفاظتي و رونمايي از نخستين رله حفاظتي (ديفرانسيل و ديستانس) شبكه سراسري بود تا كشورمان را قادر سازد با پشت سر گذاشتن رقباي امريكايي و اروپايي، كدهاي دسترسي اين تجهيز راهبردي را خارج از دسترس بيگانگان توليد و امنيت سيستم‌هاي حساس حفاظتي و كنترلي مراكز حياتي را در برابر حملات سايبري نظير استاكس نت، تضمين كند.
رله حفاظتي مولتي فانكشن توليد داخل براي حفاظت از شبكه فوق توزيع و انتقال با پشتيباني شركت توانير به ساخت صنعتي رسيده و به تدريج در حال نصب در شبكه برق كشور است. اين رله از پردازشگر ديجيتالي استفاده مي‌كند و از قابليت ارتقا برخوردار است.
شركت دانش بنيان وبكو اميركبير كه طراحي و ساخت اين دستگاه را بر عهده داشته در سال 93 و با هدف ساخت دستگاه تست رله ملي زير نظر دانشگاه صنعتي اميركبير تاسيس شد و اين محصول صنعتي را اواسط سال بعد وارد بازار كرد.
همزمان با ارتقاي دستگاه تست رله ملي، رله ملي مولتي فانكشن اين شركت با ساختار سخت افزاري و نرم افزاري ماژولار در سال جاري وارد بازار شد. ساختار ماژولار به اين دستگاه امكان ارتقاي سخت افزاري در محل را به هر تعداد ماژول آنالوگ و ديجيتال داده است.
عسكريان ابيانه مدير پروژه‌هاي طراحي و ساخت دستگاه تست تجهیزات حفاظتي و نخستين رله ملي شبكه برق قدرت به پيشينه تحقيقاتي ساخت اين تجهيزات از سال 70 اشاره كرد كه در سال 97 و در پي عقد قرارداد با شركت توانير به توليد نيمه صنعتي رسيد و هم اكنون با حمايت توانير توليد صنعتي را پشت سر گذاشته و در مرحله تجاري سازي قرار دارد.
عسكريان ابيانه از عملكرد موفقيت آميز رله ملي ساخت اين شركت در شركت‌هاي برق منطقه‌اي تهران، باختر، يزد و زنجان طي 6 ماه بهره‌برداري و برنامه‌ريزي براي به مدار آوردن تعداد بيشتري از اين رله‌ها از ابتداي سال جديد خبر داد كه به تدريج و به طور انبوه جايگزين رله‌هاي قديمي خواهد شد و تاكنون دستگاه تست تجهیزات حفاظتي نيز به حدود 20 كشور صادر شده است.
وي با اشاره به دسترسي سازنده خارجي به كدهاي دستوري رله‌هاي قديمي شبكه گفت: اين دسترسي مي‌تواند در اجراي حملات سايبري مورد سوء استفاده بيگانگان قرار بگيرد كه با ساخت رله ملي اين مشكل برطرف و امنيت سايبري تجهیزات حفاظتي شبكه تضمين مي‌شود.
عسكريان ابيانه رله‌هاي حفاظتي را از حساس‌ترين تجهیزات حفاظت و كنترل شبكه عنوان كرد كه به طور برخط در شبكه نصب و از بروز و گسترش حوادث جلوگيري مي‌كند و در عين حال نقص عملكرد اين دست از تجهيزات مي‌تواند به سوختن ترانس‌ها و كليدها منجر شود كه علاوه بر وارد آوردن خسارات سنگين به تجهيزات شبكه، بلك اوت يا خاموشي گسترش يافته را به دنبال دارد.
وي دستگاه تست جامع تجهیزات حفاظتي اين شركت را هاي تك ترين تجهيز ارايه شده در جشنواره امسال وزارت نيرو ذكر كرد كه علاوه بر تست رله‌ها قادر است عملكرد ساير تجهیزات حفاظتي شبكه از كليد و CT گرفته تا ترانس‌هاي ولتاژ و جريان، كابل و كنتور و غيره را نيز تست كند و در صنايع نيروگاهي، خطوط انتقال و پست‌هاي برق، پتروشيمي‌ها، صنايع ذوب فلزات و غيره كاربرد دارد و صرفه جويي عظيمي را در تست تجهيزات حفاظتي و غيره حاصل كرده است.
عسكريان ابيانه شركت OMRON را تنها رقيب اين محصول ملي عنوان كرد كه با توجه به كاهش قيمت و افزايش قابليت‌ها، سيستم تست ايراني شركت وبكو اميركبير تاكنون رقيب امريكايي اتريشي خود را كنار زده و سهم بالايي از تقاضاي اين محصول در بازار داخل را به خود اختصاص داده است.