اصلاح تعرفه گاز در مسیر اجرای عدالت/مشترکان پرمصرف مهمان جیبشان می‌شوند
اصلاح تعرفه گاز در مسیر اجرای عدالت/مشترکان پرمصرف مهمان جیبشان می‌شوند
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: یکی از مهم ترین کارهایی که می‌توان در حوزه اجرای عدالت انجام داد این است که از مشترکان پرمصرف مبالغ واقعی و غیریارانه‌ای گازی که مصرف می‌کنند را بگیریم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»عبدالعلی رحیمی مظفری عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به اصلاح تعرفه‌گذاری قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف، عنوان کرد: اینکه تصمیم گرفته شده، اصلاح تعرفه گاز خانگی به گونه‌ای صورت بگیرد که پرمصرف‌ها جریمه شوند که یا مصرف‌شان را کاهش دهند و  یا بهای واقعی مصرف‌شان را بپردازند و مازاد آن را به صورت قیمتی جبران کنند؛ اقدام موثری در حوزه مصرف انرژی و به‌ویژه گاز محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما حق نداریم با انرژی که سرمایه ملی است به شکل غیربهینه برخورد کنیم یعنی نمی‌توانیم بگوییم در کشتی نشسته‌ایم و فقط می‌خواهیم زیر پای خودمان را سوراخ کنیم. این دیدگاه اشتباه است که اجازه دهیم هرگونه مصرفی در کشور به هر سبکی انجام شود. مشترکان پرمصرف بیشترین سرانه مصرف را نسبت به دیگر مشترکان دارند و در بیشترین یارانه انرژی را نیز دریافت می‌کنند که این اشتباه است و باید اصلاح شود.

رحیمی تاکید کرد: یکی از مهم ترین کارهایی که می‌توانیم در حوزه اجرای عدالت انجام دهیم این است که از مشترکان پرمصرف مبالغ واقعی و غیریارانه‌ای گازی را که مصرف می‌کنند، بگیریم که از جیب بقیه مصرف نکنند و از جیب خودشان مصرف کنند. با اجرای فاز جدید تعرفه‌گذاری پلکانی، مشترکان پرمصرف مهمان جیب خودشان خواهند شد و از بیت‌ المال و یارانه انرژی استفاده نخواهند کرد.

وی گفت: گاز خانگی قسمتی از مصرف گاز است که مصرف آن در اقلیم‌های مختلف متفاوت است ولی در مجموع حدود 10 درصد از مشترکین، پرمصرف هستند که از این رقم پنج درصد خیلی پرمصرف هستند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی بیان کرد: پلکانی شدن قیمت باعث شد که ما به کاهش تراز منفی کمک کنیم، از خاموشی‌ها و قطع گاز صنایع جلوگیری کنیم و مدیریت خوبی انجام شود که امیدواریم در ۱۴۰۲ نیز این حکم به خوبی اجرایی شود.

منبع: فارس