بحران انرژی اروپا تازه در آغاز راه است
بحران انرژی اروپا تازه در آغاز راه است
آژانس بین‌المللی انرژی د اعلام کرد اگر عرضه گاز روسیه به صفر برسد و تقاضای چین برای گاز طبیعی مایع تا سطح ۲۰۲۱ افزایش یابد، اتحادیه اروپا با ۲۷ میلیارد مترمکعب کمبود عرضه در ۲۰۲۳ مواجه می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از اویل پرایس، علی‌رغم این‌که اروپا توانسته با موفقیت ذخایر گاز خود را قبل‌از آغاز زمستان پر کند، اما بحران انرژی این قاره هنوز تمام نشده است. درواقع، شرایط اروپا در زمستان آینده یعنی زمانی‌که عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله بسیار ناچیز شده بدتر خواهد شد.

 طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، خانواده‌ها و کسب‌وکارهای اروپایی همین حالا هم شاهد افزایش 1.06 تریلیون دلاری هزینه انرژی هستند.اگر تنها راهکار دولت‌های اروپایی حمایت مالی جهت کاهش فشار افزایش قیمت‌ها باشد، این رقم 6 درصد از تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا را تشکیل خواهد داد.

 تحلیلگران عقیده دارند حمایت‌های عظیم دولت باعث نیاز به حمایت بیشتر و بیشتر می‌شود. درعوض، اتحادیه اروپا باید صرفه‌جویی را تشویق کرده و هم‌زمان عرضه را افزایش دهد.

 12 تا 24 ماه آینده مشخص می‌کند آیا اروپا می‌تواند بدون سهمیه‌بندی انرژی و از دست دادن رقابت‌پذیری در بخش صنعت، با بحران انرژی کنار بیاید یا نه.

 سیستم‌های انرژی اروپا در همین ماه با موج سرما در شمال شرق اروپا و کاهش شدید دما اولین آزمایش خود را پشت سر می‌گذارند. ذخایر گاز طبیعی در اروپا رو به کاهش بوده و در هفدهم دسامبر به 84 درصد رسیده‌است. ذخایر گاز نسبت‌به همین زمان در سال گذشته بالاتر هستند، اما آزمایش واقعی برای اروپا زمستان سال آینده است که باید ذخایر گازی را دوباره پر کند. همه‌چیز بستگی به میزان خالی شدن ذخایر در پایان زمستان و همچنین ظرفیت واردات گاز اتحادیه اروپا با توجه به افزایش تقاضا در چین به‌دنبال برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی دارد.

 آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد اگر عرضه گاز روسیه به صفر برسد و تقاضای چین برای گاز طبیعی مایع تا سطح 2021 افزایش یابد، اتحادیه اروپا با 27 میلیارد مترمکعب کمبود عرضه در 2023 مواجه می‌شود.

منبع: تسنیم