بی‌اعتنایی به “توازن جمعیت” آلودگی هوا در کلان‌شهرها را رقم زده است
بی‌اعتنایی به “توازن جمعیت” آلودگی هوا در کلان‌شهرها را رقم زده است
یک کارشناس محیط زیست گفت: توازن نادرست جمعیت در فلات مرکزی باعث شده تا بارگذاری صنعتی و جمعیتی در این شهرها بیش از توان اکولوژیک آن‌ها باشد و با مشکل آلودگی هوا و بحران آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محسن موسوی خوانساری در رابطه با آلودگی هوا اظهار کرد: بیشتر بحث‌هایی که در رابطه با آلودگی هوا مطرح می‌شود، مربوط به مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها، منابع آلاینده ثابت، آلودگی ناشی از منابع متحرک و پدیده وارونگی دماست.

وی ادامه داد: مقامات مسئول نیز با محوریت همین موضوعات درخصوص آلودگی هوا اظهار نظر کرده‌اند و به‌تازگی نیز مکرراً بیان می‌شود که دستگاه به وظایف خود درخصوص قانون هوای پاک عمل نکرده‌اند و این ترک فعل‌ها به قوه قضائیه اعلام شده است.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: یکی از مسائلی که در رابطه با آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای صنعتی کمتر به آن اشاره شده است، موضوع توازن نادرست جمعیت در کشور ماست؛ شهرهای واقع در فلات مرکزی ایران که بیشتر آلودگی هوا متوجه آن‌هاست، توان اکولوژیکی محدودی برای بارگذاری جمعیتی و صنعت داشته‌اند و این ظرفیت بسیار کمتر از مقدار بارگذاری شده فعلی است.

موسوی خوانساری ادامه داد: به عنوان مثال تهرانی که در اوایل دهه 50، 3 میلیون نفر جمعیت داشت به اندازه الان درگیر آلودگی هوا نبود چرا که جمعیت کمتر و به تبع آن بارگذاری صنعتی در حاشیه تهران و وسایل نقلیه‌ای که در شهر تردد می‌کردند نیز کمتر بود. بارگذاری صنعتی و جمعیتی در شهرهای فلات مرکزی ما بسیار بیشتر از حد توان آن‌هاست, و با این روند مهاجرت‌ها به شهرهای فلات مرکزی آلودگی هوا بیشتر نیز خواهد شد.

وی تأکید کرد: با پلمب کردن چند واحد صنعتی آلاینده، استفاده نیروگاه‌های برق از گاز، کاهش تردد وسایل نقلیه، ترویج دوچرخه‌سواری و …، نمی‌توان تغییر به خصوصی در آلودگی هوا ایجاد کرد چرا که شهری مانند تهران همواره در حال افزایش جمعیت است و پایتخت نه از نظر هوا و نه منابع آب پاسخگوی این جمعیت نخواهد بود.

این کارشناس تصریح کرد: در فلات مرکزی که شهرهای پر جمعیت و صنعتی در آن واقع شده‌اند مشکل آلودگی هوا و کمبود آب را داریم. حدود 40 میلیون از جمعیت کشور در این مناطق ساکن هستند و این درحالی است که تنها 10 میلیارد متر مکعب از منابع اب کشور در این منطقه هستند که از نظر سرانه آب بسیار پایین است.

موسوی خوانساری خاطرنشان کرد: دولت باید به فکر انتقال جمعیت شهرهای فلات مرکزی به سمت سواحل دریای عمان باشد. باید به فکر احداث زیرساخت‌ها در سواحل عمان باشیم تا حداقل نیمی از جمعیت فلات مرکزی را به دریای عمان منتقل کنیم.

منبع: تسنیم