۴۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در شهر زاهدان کشف شد
۴۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در شهر زاهدان کشف شد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان گفت: طی اقدامی عملیاتی توسط پرسنل این شرکت و ماموران نیروی انتظامی، ۴۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در شهر زاهدان کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “خلیل عوض‌زاده” بیان کرد: ۱۳ دستگاه ماینر از یک مرکز تجاری و ۲۸ دستگاه ماینر از یک مرکز مسکونی در سطح شهر زاهدان کشف و ضبط شد.
وی ادامه داد: ۸۰ قطعه برد دستگاه ماینر، ۱۹ عدد پوسته ماینر، ۲۴ قطعه فن خنک کننده، ۳۱ کیلوگرم آلومینیوم و ۶ عدد کابل شبکه نیز طی این اقدام کشف و ضبط شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی ۲ هفته گذشته ۹ دستگاه ماینر غیرمجاز در سطح این شهر کشف و جمع‌آوری شده است، افزود: با توجه به سهم بالای مصرف دستگاه‌های ماینر و فشار مضاعف به شبکه توزیع برق، کشف مراکز غیرمجاز تولید رمز ارز از برنامه‌های مهم این شرکت است.
وی تصریح کرد: دستگاه‌های‌ ماینر، علاوه‌ بر مصرف بالای برق، باعث فشار مضاعف بر شبکه توزیع برق، ایجاد نوسان در شبکه و در نهایت خسارت به لوازم برقی مشترکان می‌شود.
عوض‌زاده در زمینه برخورد با متخلفان استخراج رمز ارز غیر مجاز گفت: افرادی که در بخش‌های اداری و نهادهای عمومی غیردولتی مبادرت به استخراج رمزارز در محل کار خود می‌کنند، ضمن ارجاع به مراجع قضایی برای انفصال از خدمات دولتی نیز معرفی خواهند شد.
وی در مورد جریمه‌های استخراج غیرقانونی رمزارزها خاطرنشان کرد: دوره‌ای که به صورت غیرمجاز از شبکه‌های عمومی برای استخراج رمزارز استفاده شده، نرخ جریمه 4 برابر نرخ صادراتی محاسبه خواهد شد که عدد بسیار بالایی است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان در مورد برخورد با ماینرهای غیرمجاز بیان کرد: اگر در نوبت اول در هر انشعابی ماینر غیرمجاز شناسایی و کشف شوند، برق آنها به مدت سه ماه قطع خواهد شد.
وی ادامه داد: در صورت تکرار، مشترک متخلف به مدت یک سال از انشعاب برق، گاز و سوخت بی بهره خواهد شد.
عوض‌زاده با بیان اینکه این برخوردها تشدید شده و لازم است افرادی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند، برای اخذ مجوزهای مورد نیاز اقدام کنند، افزود: با توجه به سختی تامین برق، افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند، به نوعی از حقوق عمومی و یارانه انرژی که مربوط به همه است، استفاده می‌کنند.
وی تصریح کرد: لازم است کسانی که مبادرت به این کار می‌کنند، در خصوص مجوزهای لازم اقدام کنند، در غیر این صورت با شناسایی، دستگاه‌های آن‌ها جمع‌آوری و تحویل مراجع قضایی خواهد شد و بنا بر مقررات جدید نسبت به معدوم‌سازی آن‌ها اقدام می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همراهی و ارائه گزارش‌های مردمی نقش مهمی در شناسایی و کشف مراکز غیرمجاز رمز ارز دارد، گفت: مشترکان محترم می‌توانند اطلاعات خود درباره استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز را در سامانه “سمات” شرکت توانیر به آدرس https://www.tavanir.org.ir/sama، تماس با دفتر حراست شرکت توزیع برق استان به شماره ۳۱۱۳۷۱۰۴ و سامانه مرکز اتفاقات برق استان ۱۲۱ ثبت و از مزایای دریافت پاداش نقدی طبق دستورالعمل شرکت توانیر بهره‌مند شوند.