۸۱ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهایی است که باید اسقاط شوند
۸۱ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهایی است که باید اسقاط شوند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که شهردار تهران بودم گفتم که وسایل محرکه‌ای در شهر تردد می‌کنند که ۸۱ درصد آلودگی هوا از آنها نشأت می‌گیرد و منشأ این آلودگی نیز خودروهایی هستند که زمان بهره‌وری آنها تمام شده و باید اسقاط شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمدباقر قالیباف شامگاه دوشنبه (۲۸ آذرماه) با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه با بیش از ۲۰ سال مسئولیت‌های متعدد، با موضوع آلودگی هوا آشنایی دارد، اظهار کرد: بارها در همین صداوسیما درباره موضوع آلودگی هوا گفته‌ایم. پرسش این بود که منشأ آن چیست و من زمانی که شهردار تهران بودم گفتم که وسایل محرکه‌ای در شهر تردد می‌کنند که ۸۱ درصد آلودگی از آنها نشأت می‌گیرد. منشأ این آلودگی نیز خودروهایی هستند که زمان بهره‌وری آنها تمام شده که مربوط به بخش دولتی و بخش غیردولتی است و باید اسقاط شود.

وی افزود: از سویی مسئولیت این کار را گاهی بر دوش دولت و گاهی شهرداری می‌گذارند و از سوی دیگر می‌گویند در این زمینه قانون وجود ندارد. زمانی که می‌گوییم حکمرانی می‌خواهیم، یکی از آنها همین موضوع است. وقتی انرژی مصرف می‌کنیم به بخشی خسارت وارد می‌شود. امروز در تهران ۲۰۰ کیلومتر مترو داریم و باید هر ۲ دقیقه یک قطار از هر ایستگاه حرکت کند که روزی ۸ تا ۹ میلیون نفر مسافر جابه جا شود، اما امروز این تعداد جابه‌جایی تنها ۲ میلیون نفر است، زیرا واگن نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اصلاح شیوه حکمرانی باید به این موضوعات به‌صورت جدی توجه کنیم، گفت: اخیراً درباره بحث مربوط به خودروها مصوبه‌ای برای کامیون‌داران در مجلس داشتیم که از گمرک آزاد شوند. هم‌اکنون حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای برای ما بسیار مهم است که سالی چند میلیارد دلار به‌صورت مستقیم درآمد ترانزیتی برای ما ایجاد می‌کند، اما ایرادهای حوزه حمل‌ونقل و جاده‌ای، ما را دچار مشکل کرده است.

قالیباف با بیان اینکه ظرفیت کشور در حوزه منابع انسانی و مادی بسیار خوب است، تصریح کرد: امیدوارم دولت و مجلس در برنامه هفتم توسعه و با اولویت مسئله‌محوری حرکت کنند و اشتباه‌های قبل را تکرار نکنند. باید قدرت حل مسئله را داشته و به پیشران‌های کشور توجه کنیم تا حکمرانی نو ایجاد شود.

وی در ادامه در خصوص درآمدهای نفتی اظهار کرد: مهم این است که درآمد حاصل از نفت را تبدیل به ثروت کنیم و به هزینه جاری بدل نکنیم. یکی از موضوعات جدی در برنامه هفتم این است که کوچک‌سازی دولت را به‌گونه‌ای انجام دهیم که با درآمدهای جاری، هزینه‌های جاری را تأمین کنیم.

رئیس مجلس با اشاره به تجارت با کشورهای همسایه که با رشد خوبی مواجه است، افزود: زمانی از همسایگان غفلت شده بود، اما این موضوع هم‌اکنون در حال انجام است. ما در مسیر عضویت دائمی در اتحادیه اوراسیا هستیم، همچنین در پیمان شانگهای عضو شده‌ایم که می‌تواند حوزه تجارت ما با کشورهای منطقه و آسیایی را که امروز در مصرف و تولید نقش جدی در حوزه اقتصاد جهانی دارند، توسعه دهد، اما هنوز فرصت‌های زیادی داریم که باید به آن بپردازیم. همین الان درآمد ارزی غیرنفتی ما از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است.