بومی‌سازی “نمک‌زدایی از نفت‌خام” و ساخت مته‌های حفاری توسط جهاد دانشگاهی
بومی‌سازی “نمک‌زدایی از نفت‌خام” و ساخت مته‌های حفاری توسط جهاد دانشگاهی
مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت گفت: یک واحد نمک‌زدایی در میادین غرب کارون با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز در دست طراحی و ساخت داریم؛ قبلاً این واحدهای نمک‌زدایی توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی انجام می‌شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علیرضا غلامی؛ مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت اظهار کرد:‌ محصول ما نمک‌زدایی از نفت خام است. با توجه به پیر شدن چاه‌های نفت و اینکه نفت استخراج‌ شده در کشور همراه با آب و نمک بسیار زیادی همراه است، لازم است که این آب و نمک از نفت جدا شده تا هم به استاندارد صادرات برسد و هم در پایین‌دست مورد استفاده قرار بگیرد.

غلامی گفت: یکی از روش‌های بهینه برای این کار، استفاده از نمک‌زدایی الکترواستاتیک است که در این روش با استفاده از میدان الکتریکی، قطرات آب به هم پیوند می‌خورند و سنگین‌تر و با چگالی بیشتر از قطرات نفت جدا می‌شوند. قبلاً این واحدهای نمک‌زدایی توسط شرکت‌های اروپایی و آمریکایی انجام می‌شد اما امروز دانش فنی طراحی و ساخت آنها کاملاً بومی‌سازی شده  و مراحل تکامل خودش را طی کرده است و ما یک واحد نمک زدایی در میادین غرب کارون در دست طراحی و ساخت داریم.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت تصریح کرد:‌ این واحد نمک‌زدایی با ظرفیت 50 هزار بشکه در روز فعالیت خواهد کرد که شامل دو “ترین” 25 هزار بشکه است که این دستاورد بسیار بزرگی از لحاظ جلوگیری از خروج ارز و اشتغال‌زایی است.

وی تأکید کرد: امیدواریم نقدینگی و مباحث جانبی مربوط به این محصول توسط وزارت نفت انجام شود و بتوانیم مراحل ساخت آن را زودتر جلو برده و به بهره‌برداری برسانیم.

غلامی با اشاره به ساخت دیگر محصولات توسط جهاد دانشگاهی گفت: مته حفاری واحد خوزستان دیگر محصول تولیدی است که تعداد 300 عدد از این محصول ساخته شده است؛ بازوهای بارگیری در اسکله‌های صادراتی نفت را داریم که مدت‌ها در انحصار دو شرکت اروپایی بود که امروز دانش فنی آن بومی شده است.

مدیر گروه پژوهشی الکترومکانیک جهاد دانشگاهی علم و صنعت خاطرنشان کرد: سیستم رانش و مترو و سیستم قطار شهری دیگر پروژه بسیار مهمی است که مراحل انتهایی تست آن در حال نهایی شدن است؛ الکتروپمپ‌های برقی درون چاهی نیز وجود دارد که توسط واحد خواجه نصیر جهاد دانشگاهی در حال انجام است.

منبع: تسنیم