انتشار گازهای کربنی در اتحادیه اروپا سهمیه بندی می شود
انتشار گازهای کربنی در اتحادیه اروپا سهمیه بندی می شود
کشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا روز گذشته (یکشنبه) از توافقی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از طریق اصلاح ساختار انتشار گازهای کربنی و تعیین سهم مجاز برای انتشار این گازها در این اتحادیه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»این توافق بین مذاکره‌کنندگان پارلمان اروپا و نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه انجام شد.

بر اساس این توافق قرار است تلاش شود تا سطح انتشار گازهای کربنی در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۲ درصد نسبت به سطح آن در سال ۲۰۰۵ کاهش یابد و در همین راستا سهم مجاز کشورهای عضو برای انتشار گازهای کربنی به تدریج کاهش خواهد یافت.

اصلاحات چندجانبه در ساختار انتشار گازهای کربنی اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۱ از سوی کمیسیون اروپا پیشنهاد شده بود. از این طرح به عنوان یکی اصلی‌ترین بخش از برنامه مقابله با تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا نام برده می‌شود.

از سوی دیگر مصرف‌کنندگان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۷ میلادی برای مصرف سوخت و گرمایش واحدهای مسکونی مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای انتشار گازهای کربنی خواهند شد. با این حال این هزینه دستکم تا سال ۲۰۳۰ به ۴۵ یورو در ازای هر تن کربن محدود خواهد شد.

به گزارش یورونیوز، اتحادیه اروپا همچنین همزمان با افزایش مالیات کربنی برای واردات کالاها در نظر دارد تا سهم رایگان انتشار گازهای کربنی را که تاکنون برای صنایع اروپایی در نظر گرفته شده بود حذف کند. این سهمیه تاکنون برای کمک به صنایع اروپایی در برابر رقابت با صنایع دیگر کشورها در نظر گرفته می‌شد.

منبع: ایسنا