لایروبی بیش از یک میلیون و 200 هزار مترمکعب از کانال‌های شبکه آبیاری شمال خوزستان
لایروبی بیش از یک میلیون و 200 هزار مترمکعب از کانال‌های شبکه آبیاری شمال خوزستان
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان، از لایروبی بیش از یک میلیون و 262 هزار و 733 مترمکعب از کانال‌های شبکه‌های آبیاری دز و کرخه شمالی در دوران خشکسالی اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “محسن سعادت فر” با اشاره به ضرورت لایروبی کانال‌های آبیاری بویژه در شرایط خشکسالی گفت: آمار یاد شده از آغاز سال 1399 تاکنون بوده که بر این اساس فقط از ابتدای سال جاری بیش از 364 هزار و 918 مترمکعب لایروبی، در مناطق غرب، شرق و سبیلی شبکه آبیاری دز و نیز کانال های اصلی و فرعی پای پل و کانال‌های منطقه دشت اوان در شبکه آبیاری کرخه شمالی انجام شده است.
وی با بیان اینکه ماموریت تامین آب آشامیدنی شهرهای پائین دست از طریق کانال W2 نیز در سال جاری به شرکت بهره برداری شمال خوزستان اضافه شده است، تاکید کرد: لایروبی کانال‌های اصلی منطقه غرب شبکه آبیاری دز از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.
سعادت فر با تاکید بر اینکه زهکش‌ها علاوه بر انتقال زه آب زمین های کشاورزی، عموماً به عنوان مسیل نیز عمل می‌کنند، افزود: به منظور بهبود عملکرد این زهکش‌ها در مدت یاد شده بیش از 2 میلیون و 267 هزار و 744 مترمکعب لایروبی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری شمال خوزستان به ضرورت تعمیر کانال‌های آبیاری به منظور بهبود راندمان انتقال آب، افزايش بهره وري و توليد بيشتر محصولات زراعی اشاره و خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 1399 تاکنون نزدیک به 50 هزار مترمربع عملیات بتن‌ریزی در کانال‌های شبکه انجام شده است.
سعادت فر اظهار امیدواری کرد با افزایش نزولات جوی و فراهم شدن امکان قطع آب کانال‌ها، عملیات تعمیرات کانال‌های شبکه با سرعت بیشتری ادامه یابد.
شرکت بهره‌برداری از شبکه‌های آبیاری شمال خوزستان، مدیریت شبکه‌های آبیاری دز و کرخه شمالی را بر عهده داشته و بیش از ۱۸ هزار مشترک دارد.