حمایت وزارت نیرو از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان/ رونمایی از “شبکه متخصصان صنعت آب و برق”
حمایت وزارت نیرو از نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان/ رونمایی از “شبکه متخصصان صنعت آب و برق”
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با تاکید بر حمایت وزارت نیرو از جوانان، نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، از رونمایی "شبکه متخصصان صنعت آب و برق" خبر داد و گفت: این شبکه بستر تبادل تجربیات مهم متخصصان در حوزه آب و برق است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “مریم کارگر نجفی” در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو که صبح امروز در تالار چمران پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با اشاره به رونمایی از “شبکه متخصصان صنعت آب و برق” گفت: این شبکه بستر تبادل تجربیات مهم متخصصان در حوزه آب و برق بوده و امید است این امکان در آینده نزدیک، عمومی‌تر شود و به عنوان پل ارتباطی وزارت نیرو و مردم مورد استفاده قرار گیرد‌.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در ادامه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته پژوهش و فناوری به همه پژوهشگران و کاوشگران علم و دانش، افزود: جشنواره پژوهش همه ساله برگزار می‌شود؛ این جشنواره فرصتی مناسب برای تبادل تجربیات در حوزه صنعت آب و برق است.
وی به فرآیند برگزاری جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو اشاره کرد و اظهار داشت: در این رابطه ضمن ارزیابی پژوهش‌های صورت گرفته، آسیب‌شناسی‌های لازم نیز انجام می‌شود که در نهایت با تقدیر و تشکر از فعالان این حوزه به سرانجام می‌رسد.
کارگر نجفی با تاکید بر اینکه تجربیات درست مبتنی بر علم و دانش و پژوهش محقق می‌شوند، اضافه کرد: با در نظر گرفتن تاکید مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جاری به نام سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، در این‌باره هم‌اکنون با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی، قوانین، ضوابط و مقرراتی تدوین و عملیاتی می‌شود.
وی اضافه کرد: اکنون نیازمند برنامه‌ریزی دقیق همت مضاعف و کار جهادی در عرصه تحقیق و پژوهش هستیم تا از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در صنعت آب و برق بهره‌مند شویم.
کارگر نجفی در ادامه، ایجاد زیرساخت در حوزه پژوهش را مهم برشمرد و افزود: بسیاری از این زیرساخت‌ها ایجاد شده و البته اقدامات لازم در این زمینه ادامه دارد. در این‌باره می‌توان به راه‌اندازی پارک علم و فناوری و کارخانه نوآوری آب و آبفا اشاره کرد.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت زیرساخت‌های لازم در صنعت آب و برق اضافه کرد: لازم است صندوق پژوهش نیرو تقویت و پردیس‌های علم و فناوری در استان‌ها فعال شوند، در همین راستا راه‌اندازی بازارهای محلی آب و برق از اهمیت ویژه برخوردار است.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی اجرای طرح‌های پیشران در صنعت آب و برق افزود: وزارت نیرو تنها دستگاهی است که وزیر آن برای تحقق شعار سال جاری همت ویژه‌ای داشته و در ۱۴ جلسه ستاد هماهنگی دانش‌بنیان شخصا حضور داشته است.
کارگر نجفی تسریع در انعکاس و رفع چالش‌ها و نیازهای صنعت آب و برق را به عنوان یکی از درخواست‌های مهم فعالان این عرصه عنوان کرد و گفت: فعالیت‌های عرصه پژوهش کمی نشده و این امر ارزیابی‌ها را دشوار کرده است، همچنین لازم است در حوزه تجاری‌سازی برنامه‌ریزی هدفمند و منسجمی صورت گیرد.
وی بر ضرورت ایجاد بانک‌های اطلاعاتی دقیق از پژوهش‌های صورت گرفته در صنعت آب و برق تاکید کرد و افزود: دسترس‌پذیری به این منابع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در این راستا باید مبنای دقیق برای پروژه‌ها تدوین و از پژوهش‌های تکراری جلوگیری شود.
کارگر نجفی با تاکید بر اهمیت ترسیم مسیر حمایتی مناسب از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، اظهار داشت: برای رفع چالش‌های پیش‌رو در این عرصه باید نگرش مدیران تغییر یابد، روابط پژوهش در اسناد بالادستی تدوین شود و در ارزیابی‌های عملکرد، وزن پژوهش افزایش یابد.
وی با تأکید بر ضرورت بازنگری بر بودجه حوزه پژوهش ادامه داد: در کنار این مهم لازم است شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان برنامه‌ریزی سالانه داشته و شرکت‌های مادر تخصصی نظارت کافی بر این مهم صورت دهند.
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو به روز رسانی آمارها را از ضروریات تحقیق و پژوهش عنوان کرد و بیان داشت: با مشارکت همکاران نیز می‌توان برخی از تحقیقات و پژوهش‌ها را به سرانجام رساند، در بحث بهره‌وری تکالیف قانونی بر عهده وزارت نیرو قرار داده شده است و حوزه پژوهش و فناوری در  ارتقای بهره‌وری جایگاه ویژه‌ای دارد.
​وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت و شفافیت برای ما و دولت در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه تحقیق و پژوهش از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده، در این زمینه باید فرصت عادلانه برای همه فعالان این عرصه از جمله جوانان و نخبگان و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان فراهم شود تا از این محل هزینه‌ها کاهش و در نهایت بهره‌وری پروژه‌ها افزایش یابد.