مسئولان عزم راسخی برای حل بحران آلودگی هوا ندارند
مسئولان عزم راسخی برای حل بحران آلودگی هوا ندارند
با وجود تشدید آلودگی هوا به‌نظر می‌رسد که مسئولان عزم راسخی برای حل این مشکل ندارند و مصوبات و قانون هوای پاک که از آن به‌عنوان راهکار عملی برای کاهش آلودگی هوا یاد می‌شود، تنها در حد باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امسال نیز همانند سال‌های گذشته با افزایش آلودگی هوا مواجه هستیم به گونه‌ای که این موضوع علاوه براینکه زندگی مردم را مختل کرده بلکه باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و در برخی اوقات باعث تعطیلی ادارت نیز می‌شود.
باید گفت که روند وحشتناک آلاینده‌ها باعث از دست‌رفتن هوای کلانشهر‌ها و شهر‌های کوچکتر صنعتی شده است و هیچ‌کس، هیچ‌کاری نمی‌کند جز تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها.
لازم به ذکر است که هر سال پاییز و زمستان، میزان آلودگی و پهنه جمعیتی که زیر آلودگی نفس‌گیر قرار دارند، افزایش می‌یابد.
شرایط کیفیت هوای تهران در سال ۱۴۰۱ بسیار بدتر از سال ۱۴۰۰ بوده است و به‌نظر می‌رسد که سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دخیل در کیفیت هوای تهران، از پیدا کردن راهکار برای بهبود کیفیت هوا عاجز مانده و تغییر شرایط هوا را به وزش باد و بارش نزولات آسمانی واگذار کرده‌اند! شهر تهران با گذشت ۹ ماه از سال تنها ۲ روز هوای پاک داشته است و ۱۴۴ روز نیز هوای پایتخت در شرایط قابل قبول بوده است.
نکته جالی و بسیار نگران‌کننده‌تر، نوع آلاینده‌های هوا است که در سال ۱۴۰۱ ذرات ۲.۵ ppm آلاینده غالب شهر تهران بوده است. این نوع آلاینده که سمّیت بسیار بالایی دارد به‌دلیل اندازه بسیار کوچک مستقیماً وارد جریان خون می‌شود و با جریان یافتن در سیستم گردش خون می‌تواند در بافت‌های مختلف بدن ایجاد بیماری می‌کند.
باید تأکید کرد و گفت که در کشور حدود ۳۵ میلیون نفر معادل ۴۰ درصد جمعیت کشور مستقیماً به جای هوا، سم تنفس می‌کنند و دولت هم ابراز تأسف می‌کند!‌ای کاش دولت و مجلس، به این دانش می‌رسید که «هوا» نخستین عامل حیات است و به جای درگیر شدن در امورات ثانوی، تصمیمی عاجل و انقلابی دراین کار می‌گرفت.
با وجود تشدید آلودگی هوا در شهر تهران به‌نظر می‌رسد که عزم راسخی برای حل این مشکل وجود ندارد و قانون هوای پاک نیز که از آن به‌عنوان راهکار عملی کاهش آلودگی هوای تهران یاد می‌شود، تنها در مصاحبه‌های مسئولین با رسانه‌ها اجرا می‌شود و در عمل روی زمین مانده است!