افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا در سال آینده میلادی
افزایش صادرات گاز آذربایجان به اروپا در سال آینده میلادی
رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد صادرات گاز این کشور به اروپا تا حداقل ۱۱.۶ میلیارد مترمکعب در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در روز شنبه گفت در شرایطی که اروپا به‌دنبال جایگزین کردن انرژی روسیه است، صادرات گاز طبیعی به اروپا را در سال آینده میلادی افزایش می‌دهد.

 وی اظهار داشت صادرات گاز آذربایجان به اروپا تا حداقل 11.6 میلیارد مترمکعب در سال آینده میلادی افزایش خواهد یافت. این رقم درحال‌حاضر حدود 11.3 میلیارد مترمکعب است.

 آذربایجان در سال گذشته میلادی 8.2 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر کرده بود.

 علی‌اف گفت کل صادرات گاز آذربایجان که شامل عرضه گاز به ترکیه هم می‌شود تا حدود 24 میلیارد مترمکعب در سال آینده افزایش خواهد یافت، درحالی‌که در 2021 برابر با 19 میلیارد مترمکعب بود.

 شرکت گازپروم روسیه در روز پنجشنبه اعلام کرد صادرات گاز آن به کشورهای خارج از گروه کشورهای مستقل مشترک المنافع از اول ژانویه تا پانزدهم دسامبر 45.1 درصد نسبت‌به همین زمان در 2021 کاهش یافته و به 97.8 میلیارد مترمکعب رسیده است.

 آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اگر عرضه گاز روسیه به اروپا متوقف شود و تقاضا برای گاز در چین به‌دنبال برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی افزایش یابد، اتحادیه اروپا با 27 میلیارد متر مکعب کمبود گاز در 2023 مواجه خواهد شد. کل مصرف گاز این اتحادیه در 2021 برابر با 412 میلیارد مترمکعب بود.

 سران کشورهای آذربایجان، گرجستان، رومانی و مجارستان قراردادی در روز شنبه برای کشیدن یک کابل برق در بستر دریای سیاه جهت انتقال برق آذربایجان به اروپا امضا کردند.

منبع: تسنیم