کاهش ارزآوری دولت با تخصیص گاز ارزان به پتروشیمی‌ها| سقف قیمت خوراک باید حذف شود
کاهش ارزآوری دولت با تخصیص گاز ارزان به پتروشیمی‌ها| سقف قیمت خوراک باید حذف شود
کارشناس انرژی گفت: در ایران با اعطای یارانه خوراک ارزان و تبدیل گاز به متانول، درآمد دولت به شدت کاهش یافته است، زیرا ارزآوری دولت از محل صادرات گاز طبیعی به صورت خام، بسیار بیشتر از تولید متانول است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مهدی هاشم‌زاده، با اشاره به وضعیت نابسامان یارانه انرژی در کشور عنوان کرد: در محاسبه میزان یارانه پنهان انرژی پرداختی در اقتصاد ایران در تفریغ بودجه سال گذشته مشخص شد که 1600 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم و امسال این رقم در گزارش تفریغ بودجه ذکر نشده است اما با توجه به افزایش قیمت جهانی انرژی، این عدد حداقل به 2500 هزار میلیارد تومان رسیده است که باید زمانی سرو سامان داده شود.

مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد اظهار داشت: ما در حال حاضر کمبود گاز داریم و اگر از الان برنامه ریزی درست نکنیم، به مشکل می‌خوریم و باید در صنعت و بخش خانگی به سمت بهینه‌سازی مصرف حرکت کنیم.

* کاهش ارزآوری دولت با تخصیص گاز با واحدهای متانولی

هاشم‌زاده گفت: در خوراک پتروشیمی‌ها هم باید به سمت اصلاح برویم. متاسفانه اعمال سقف قیمتی ریالی 5 هزار تومانی یکی از اشتباهات بزرگ در زمینه اصلاح رانت خوراک بود و با وقوع جنگ روسیه و افزایش شدید قیمتی این سقف با قیمت دلار نیمایی به زیر 15 سنت به ازای هر مترمکعب رسیده است، در حالی که در هیچ هاب گازی حتی هاب هنری، این قیمت برای یک سال متوالی وجود ندارد.

مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد با اشاره به لزوم اصلاح نرخ خوراک گاز پتروشیمی و سوخت صنایع و مشروط‌سازی اعطای یارانه به توسعه زنجیره ارزش گفت: در زمینه اصلاح نرخ خوراک باید مشروط به توسعه زنجیره ارزش جلو برویم. اینکه یک‌دفعه قیمت سوخت و خوراک را یکسان کنیم و افزایش دهیم قطعا صنعت دچار شوک می‌شود. البته این موضوع در مورد پتروشیمی‌های خوراک گازی مشکلی ایجاد نمی‌کند و این پتروشیمی‌های خوراک گازی حاشیه سود بالاتری دارند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل رانت خوراک بالا و سقف تعیین شده ریالی، پتروشیمی‌های گازی خیلی دنبال ایجاد ارزش افزوده نمی‌روند و دلیل آن همین سود کلانی هست که به خاطر خوراک ارزان و صادرات عمده متانول تولیدی خود می‌برند و تمایلی به ایجاد ارزش افزوده بیشتر ندارند‌. در نتیجه در خوراک گاز حتما باید به دنبال اصلاح و تعدیل خوراک پتروشیمی‌ها برویم.

هاشم‌‌زاده اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری از کشورها مانند مصر به دنبال افزایش قیمت گاز، به دنبال پیدا کردن منابع جایگزین برای گرمایش و افزایش تراز تولید و مصرف گاز هستند تا بتوانند گاز بیشتری صادر کنند، در ایران با اعطای یارانه خوراک ارزان و تبدیل گاز به متانول، درآمد دولت به شدت کاهش یافته است زیرا ارزآوری دولت از محل صادرات گاز طبیعی به صورت خام، بسیار بیشتر از تولید متانول است.

منبع: فارس