سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه
سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه تجارت ماده خام دارای ۸۰ درصد سود است، اما با ورود فناوری تا ۱۰۰۰ درصد سود ایجاد می‌کند، گفت: در برنامه هفتم ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» امروز در همایش و نمایشگاه پتروفن در مرکز همایش‌های شرکت ملی نفت ایران برگزار شد، افزود: علم، فناوری و نوآوری در آموزش و پژوهش وجود دارد.

وی ادامه داد: هر کشوری چند مزیت ویژه دارد و قرار نیست تمام مزیت‌ها در یک کشور جمع شود. ایران نیز مزیت‌های ویژه دارد که اگر اشتباه کنیم و راه را اشتباه برویم زیان کرده‌ایم.

دهقانی با اشاره به اینکه اصلی‌ترین مزیت ویژه ایران صنعت نفت است، گفت: اگر می‌خواهیم در حوزه فناوری کار کنیم باید به نفت توجه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: زمانی صرف داشتن منابع یک کشور را ممتاز می‌کرد، اما اکنون شرایطی است که داشتن منبع طبیعی انرژی مزیت نیست؛ زیرا فناوری با ایجاد ارزش افزوده، در مقابل تجارت ماده خام قابل قیاس نیست.

معاون رییس جمهوری گفت: تجارت ماده خام ۸۰ درصد سود است، اما ورود فناوری تا ۱۰۰۰ درصد سود ایجاد می‌کند.

وی افزود: بنابراین اگر به نفوذ فناوری و ارتقا آن با استفاده از فناوری‌های روز نرسیم این صنعت ارزش خود را از دست می‌دهد.

به گفته دهقانی، در برنامه هفتم ۳۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی پیش‌بینی شده که سهم هلدینگ خلیج فارس ۱۵ میلیارد دلار است.

وی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی مقام نخست را در ساخت بار اول به خود اختصاص داده، ادامه داد: در سال‌های گذشته ۱۲۰ میلیون دلار سهم تولید بار اول صنعت پتروشیمی بوده است. به‌ازای هر یک دلار سرمایه‌گذاری در این عرصه ۸ دلار سود ایجاد شده است و با این سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلار ارزش ایجاد شده است.

وی گفت: اگر برنامه‌ریزی واقعی کنیم و از توان کشور استفاده کنیم تا در بخش فناوری ۱۰ درصد از ۱۵ میلیارد دلار تامین شود، ارزش افزوده بالایی به شرکت‌های داخلی تزریق خواهد شد.

دهقانی افزود: حوزه پتروشیمی پر از نیازهای فناورانه است و اگر بتوانیم بازار مصرف داخلی را به این سمت سوق دهیم موفق خواهیم بود.