توسعه صادرات نفتی با تولید بار اول تجهیزات صنعت نفت و گاز
توسعه صادرات نفتی با تولید بار اول تجهیزات صنعت نفت و گاز
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: تولید بار اول تجهیزات صنعت نفت و گاز علاوه بر صرفه جویی ارزی، سبب توسعه فروش نفت و خودکفایی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش نفت و گاز شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مسئله تولید بار اول تجهیزات راهبردی یک از سیاست‌های مهم در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌های حوزه صنعت کشور است که اهمیت بسیار بالایی در صنایع راهبردی کشور نظیر صنعت نفت و گاز کشور دارد.

توجه به بومی‌سازی و تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت و گاز کشور، علاوه بر خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک تحریمی و در لبه علم و فناوری، این اجازه را به سیاست‌گذاران صنعت نفت کشور داد تا با صادرات همین تجهیزات تولیدی برای بار اول در صنعت پالایشگاهی، به بازسازی پالایشگاه‌های با ظرفیت نیمه فعال بپردازند.

نتیجه آن علاوه بر سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی ایران، ازبکستان، سوریه و … با افزایش فروش نفت خام ایران نیز همراه شد که آمار ارائه شده از سوی وزارت انرژی آمریکا در مورد درآمد نفتی ایران در ۷ ماهه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد ایران در این دوره بیش از ۱٫۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده که اذعانی است به شکست سیاست تحریم نفتی ایران است و رویکرد جدید تجارت نفت ایران که مرهون تولید بار اول و بومی‌سازی تجهیزات راهبردی است، بسیار موفق بوده است.

«موسی احمدی» نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس در مورد حمایت از تولید بار در بحث تجهیزات صنایع گاز و نفت، گفت: مقام معظم رهبری در مورد دانش بنیان‌ها و حمایت از نخبگان نگاه بسیار ژرف و عمیقی دارند و این نگاه حکایت از تسلط ایشان بر توان علمی کشور دارد ما هرچه جلوتر می‌رویم و تحریم‌ها بیشتر می‌شود به این توانمندی بیشتر واقف می‌شویم.

وی اظهار کرد: جلسه‌ای با تعدادی از نخبگان داشتیم. اقدامات ژرف و بسیار ارزشمندی در بحث بومی‌سازی و تولید بار اول امکانات و تجهیزات داخلی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها انجام داده بودند که همین اقدامات سبب توسعه فروش نفت ایران و خودکفایی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش نفت و گاز شده بود.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر سال‌ها هم می‌گذشت حتی در فکرمان نمی‌آمد که وارد این فضا شویم ولی تحریم‌ها باعث شد که نیازها را از درون کشور مرتفع کنیم و این اقدام بسیار مهم و عظیمی است که وزارت نفت دولت سیزدهم به سمت انجام آن رفته است و موفقیت‌آمیز نیز بوده است.

احمدی اضافه کرد: در حال حاضر نیز دولت هم سراغ شرکت‌های دانش بنیان آمده است یعنی بعد از سخن مقام معظم رهبری و برنامه‌های که تدوین شد به این نتیجه رسیده‌اند که از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های که هم تولید بار اول دارند و هم بومی‌سازی می‌کنند باید مورد حمایت باشند در صنعت نفت و گاز وقتی به توانمندی‌های داخلی توجه کنیم قطعاً رشد نیروهای خودمان را داریم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: الآن در عسلویه مرکز رشد و فناوری بین‌المللی را داریم یعنی از حالت استانی و منطقه‌ای و ملی هم خارج می‌شود بین‌المللی می‌شود این باعث می‌شود که جوانان ما و کسانی که صاحب ایده و فکر هستند وارد میدان شوند و فضای برای آنها باز شود که تولیدات خودشان را افزایش دهند و تولیدات خود را در بازار نفت و گاز عرضه کنند.

احمدی خاطرنشان کرد: تولید بار اول تجهیزات صنعت نفت و گاز سبب شده ایران به فرصت‌های جدیدی برای صادرات تجهیزات و پالایشگاه داری فراسرزمینی برسد. تولید این تجهیزات در حوزه نفت و گاز برای ما علاوه بر صرفه جویی ارزی، ارزآوری نیز داشته است و تولید بار اول تجهیزات راهبردی صنعت نفت، سبب توسعه فروش نفت ایران و خودکفایی در بخش‌های مختلف زنجیره ارزش نفت و گاز شده است.

وی گفت: ما قبلاً برای اجناس و صنایعی که می‌خواستیم و نیازمان بود باید ارز زیادی می‌دادیم و از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم بعد که تحریم شدیم برای دور زدن تحریم‌ها با واسطه‌ها و دلال‌ها وارد مذاکره می‌شدیم. وقتی بچه‌های خودمان این تولیدات را انجام دادند دیگر از آن مشکلات مالی و مسائل مالی هم فاصله می‌گیریم و درون‌زایی هم باعث می‌شود که ارز از کشور خارج نشود و برای پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و صنعت هزینه شود.

منبع: ایرنا