قرارداد آذربایجان، گرجستان، مجارستان و رومانی برای آوردن برق به اروپا
قرارداد آذربایجان، گرجستان، مجارستان و رومانی برای آوردن برق به اروپا
سران کشورهای مجارستان، رومانی، گرجستان و آذربایجان یک قرارداد همکاری برای رساندن برق آذربایجان به اروپا از بستر دریای سیاه امضا کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از هریت‌دیلی‌نیوز، سران کشورهای مجارستان، رومانی، گرجستان و آذربایجان در هفدهم دسامبر قراردادی درمورد یک کابل برق زیردریایی امضاء کردند که می‌تواند منبع جدید برق برای اتحادیه اروپا در بحبوحه کاهش عرضه انرژی به‌خاطر جنگ روسیه و اوکراین باشد.

 این قرارداد شامل کابلی می‌شود که از بستر دریای سیاه، آذربایجان را از طریق گرجستان و رومانی به مجارستان متصل می‌کند و در شرایطی بسته می‌شود که مجارستان به‌عنوان مخالف شدید تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به‌دنبال منابع جدیدی برای تأمین سوخت‌های فسیلی جهت کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه است.

 آذربایجان قصد دارد برق را از مزارع تولید برق بادی به اروپا صادر کند و این کار از طریق گرجستان، یک کابل دریایی در دریای سیاه و بعد رومانی و مجارستان انجام می‌شود. دفتر ریاست‌جمهوری رومانی در روز جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد این قرارداد زیرساخت‌های مالی و فنی برای پروژه کابل برق زیردریایی را فراهم می‌کند و هدف آن متنوع کردن منابع عرضه انرژی و افزایش امنیت انرژی در منطقه است. رومگاز، شرکت تولید کننده گاز طبیعی در رومانی هم اعلام کرد قراردادی با شرکت نفت دولتی سوکار آذربایجان برای دریافت گاز طبیعی از طریق کوریدور گاز جنوبی امضا کرده‌است که از اول ژانویه آغاز خواهد شد.

وزیر امور خارجه مجارستان در ماه اوت گفته بود این کشور بزودی مقادیر زیادی برق از طریق مزارع بادی خود تولید می‌کند و می‌تواند این انرژی را به اروپا برساند. وی گفت این پروژه طی 3 تا 4 سال تکمیل می‌شود و قدم بزرگی در راه متنوع کردن منابع انرژی و رسیدن به هدف تولید صفر کربن است.

 وزیر امور خارجه مجارستان در این هفته با مقامات قطر و عمان درمورد واردات نفت و گاز طبیعی دیدار کرده‌است. این بدان معناست که مجارستان قصد دارد 85 درصد وابستگی خود به گاز طبیعی و بیش‌از 60 درصد وابستگی خود به نفت روسیه را کاهش دهد. نخست‌وزیر مجارستان، رئیس‌جمهور رومانی، نخست‌وزیر گرجستان و رئیس‌جمهور آذربایجان طی دیداری در بوداپست به‌همراه رئیس کمیسیون اروپا قرارداد همکاری را امضا کردند.

منبع: تسنیم