رانت خوراک توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی را متوقف کرده است
رانت خوراک توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی را متوقف کرده است
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: واقعی‌سازی قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌‌ها در بستری مناسب می‌تواند انگیزه‌ای برای آن‌‌ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت به وجود بیاورد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»رمضانعلی سنگدوینی، با اشاره به مصرف غیربهینه گاز در صنایع و بخش خانگی و تجاری عنوان کرد: ما در کشورمان به هیچ عنوان انرژی را به صورت بهینه مصرف نمی‌کنیم. ضمن اینکه شرایط بهینه مصرف کردن انرژی را هم نداریم. شاید مصرف‌کنندگان و مشترکان بخواهند انرژی را بهینه مصرف کنند، اما شرایط مصرف درست انرژی در کشورمان وجود ندارد.

وی افزود: وقتی کشوری تصمیم می‌گیرد مصرف بهینه انرژی را مدنظر قرار دهد، باید شرایط لازم را برای این مصرف درست به وجود بیاورد. کشورهایی که مصرف بهینه را مدنظر دارند، از همان ابتدا که قرار است شرکت یا واحد تولیدی‌ تأسیس شود، به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند، در کنار این مسئله که به آن اشاره شد، باید توجه داشته باشیم که در کشور ما انرژی ارزان است و وقتی انرژی با قیمت غیرواقعی و پایین عرضه می‌شود، مطمئناً مصرف بالا می‌رود.

سنگدوینی گفت: اما از طرف دیگر، درآمدها هم پایین است و اگر بخواهیم واقعی‌سازی قیمت‌‌ها را داشته باشیم، باید به این مسئله هم توجه کنیم. در دنیا وقتی مشترکان مصرف بهینه و درستی دارند، درآمد حاصل از این صرفه‌جویی به آن‌‌ها بازمی‌گردد. به طور کلی، در بحث قیمت انرژی باید هم طرف مصرف‌کننده را بگیریم و به منافعش توجه داشته باشیم و هم به منافع تولیدکننده و ارائه‌دهنده انرژی دقت کنیم.

* رانت خوراک‌ توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی را متوقف کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس ‌گفت: این امری بدیهی است که بخش خصوصی و صنایعی مانند پتروشیمی‌‌ها تلاش دارند منافع خودشان را بیش از پیش تأمین کنند و انرژی را با پایین‌ترین قیمت در اختیار داشته باشند. باید این موضوع در بودجه و برنامه هفتم توسعه مدنظر قرار بگیرد که انرژی با قیمت‌های متعادل و مناسبی در اختیار پتروشیمی‌‌ها و صنایع قرار بگیرد، به طوری که ضمن ادامه حیات این صنایع منافع کشور و مردم نیز تأمین شود.

وی گفت: باید بتوانیم در نهایت شرایطی را فراهم کنیم که قیمت انرژی در کشورمان بر اساس متغیرهای جهانی و به صورت شناور مشخص شود. تعیین یک قیمت ثابت برای انرژی مناسب نیست و باید به سمت ایجاد بستری که در آن بتوانیم انرژی را با قیمت شناور و متغیر در اختیار صنایع قرار دهیم و از مزایای آن بهره‌مند شویم، گام برداریم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: باید از خام‌فروشی اجتناب کنیم و به سمت توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی‌‌ها پیش برویم. تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر در این صنایع می‌تواند تا حد زیادی در افزایش درآمدهای کشور دخیل باشد. تاکنون به دلیل رانت خوراک و حاشیه سود بالای خام‌فروشی، توسعه زنجیره ارزش به وقوع نپیوسته است.

سنگدوینی گفت: واقعی‌سازی قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌‌ها در بستری مناسب می‌تواند انگیزه‌ای برای آن‌‌ها در راستای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت به وجود بیاورد. وقتی آن‌‌ها خوراک را با قیمت واقعی دریافت می‌کنند، تلاش‌شان را در راستای تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر به کار می‌گیرند تا در نهایت درآمد بیشتری کسب کنند.

وی در خصوص پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اینکه هر سال 20 درصد به قیمت سوخت صنایع اضافه کنیم تا در نهایت بعد از سه سال قیمت خوراک و سوخت برابر شود، تصریح کرد: این پیشنهاد باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و در برنامه توسعه هفتم نیز با دقت مورد توجه باشد تا در نهایت با در نظر گرفتن منافع پتروشیمی‌‌ها و دولت و مردم تصمیم درستی اتخاذ شود.

منبع: فارس