محیط‌زیست تا تایید نتایج ارزیابی سد چمشیر، اجازه آبگیری نخواهد داد
محیط‌زیست تا تایید نتایج ارزیابی سد چمشیر، اجازه آبگیری نخواهد داد
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سد چشمیر تاکنون ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: حتما باید نتایج ارزیابی مطالعات در دریاچه سد چمشیر به تایید مراجع ذیصلاح برسد و تا اطمینان حاصل نشود، این سازمان هیچ مجوزی برای آبگیری نخواهد داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»ایرج حشمتی در خصوص ابهامات مربوط به آبگیری و بهره برداری از سد چمشیر، اظهار داشت: سد چمشیر یکی از سدهای بزرگ کشور است که وزارت نیرو آن را با هدف بهبود اراضی زیر کشت در پایاب استان های خوزستان و بوشهر و نیز تولید الکتریسیته، روی رودخانه زهره احداث کرده است. این سد تاکنون حدود ۹۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه چند ابهام در خصوص بهره برداری و آبگیری از سد مطرح شده است، تصریح کرد: موضوعاتی از قبیل واقع شدن دریاچه سد در یک میدان نفتی با چندین چاه نفت و اختلافات فنی و کارشناسی فی مابین دو وزارتخانه نفت و نیرو موجب ایجاد اخلال در ادامه پیگیری برای آبگیری از سد شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: همچنین مطرح شدن موضوع وجود احتمالی سازندها و لایه های دارای نمک در محدوده پیرامونی و دریاچه سد نیز از جمله ابهاماتی بوده است که بحث شوری احتمالی آب دریاچه سد را در آینده افزایش داده است.

حشمتی گفت: با توجه به پیگیری های دستگاه های نظارتی و حاکمیتی مانند کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست، موضوع انجام بازدیدها، بررسی ها و نمونه برداری های میدانی توسط این سازمان در دستور کار قرار گرفت.

وی در خصوص انتشار گزارشی از نشست کارشناسی عوامل و مدیران اجرایی طرح سد چمشیر با حضور کارشناس معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در راستای انجام بازدیدها و نمونه های برداری از این سد، دفاتر تخصصی معاونت محیط زیست انسانی سازمان به همراه اداره کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به انجام بازدید و بررسی های مورد نظر در هفته گذشته اقدام کردند که برای اطلاع رسانی در همین رابطه نیز نشست کارشناسی توسط عوامل و مدیران اجرایی طرح سد چمشیر در ۲۳ آذر ۱۴۰۱ در محل سد (با شرکت کارشناس این معاونت) برگزار شد، در این نشست موضوعات کارشناسی از جمله موضوعات مرتبط با زمین شناسی، چینه شناسی، گسل ها و ساختمان زمین شناسی منطقه و وضعیت ساختگاه و دریاچه سد و نتایج بررسی ها و نمونه برداری های صورت گرفته مطرح شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد: در عین حال برای موضوع بهره برداری و یا آبگیری از سد با توجه به بررسی های صورت گرفته مقرر شد تا بررسی های تکمیلی برای تداخل هرچه کمتر میدان نفتی، بهره برداری اصولی و استاندارد از چاه های نفت (به منظور جلوگیری از هرگونه نشت و انتشار احتمالی مواد نفتی از چاه های واقع در دریاچه سد) و نیز بررسی های تکمیلی مربوط به میزان حقابه زیست محیطی رودخانه زهره بر مبنای سه سناریوی خشکسالی، ترسالی و نرمال و ارایه جدول رهاسازی ماهانه حقابه در قالب سه سناریوی تعیین شده توسط وزارت نیرو و عوامل اجرایی سد صورت پذیرفته و پس از ارایه نتایج اطمینان بخش آن، نسبت به آبگیری و یا بهره برداری از طرح (البته به انضمان تحویل یک دستگاه هیدرومتری آنلاین کمی – کیفی به سازمان) اقدام کنند.

حشمتی ادامه داد: اگرچه مسوولان آب منطقه ای استان پیشتر اعلام کرده اند که نتایج آزمایش ها نشان می دهد بحث انحلال سازندها و شورشدن آب در دریاچه سد منتفی است اما به علت دغدغه کارشناسان و سمن ها، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر نیرو خواست که یکبار دیگر گمانه زنی انجام شده و با حفر چاهک به صورت کاملا تصادفی و در نقاط مختلف، نمونه برداری صورت گیرد و نتایج نمونه برداری از لایه های زمین به صورت نیم رخ های عمقی و عرضی به سازمان محیط زیست داده شود تا مشکلی پیش نیاید.

وی تصریح کرد: البته گفته می شود با توجه به تراز آبی که زمان آبگیری سد انجام می شود، فعلا مشکل خاصی در این زمینه وجود نخواهد داشت اما چون احتمال وجود گنبدهای نمکی نهفته و حبس شدن نمک در دوره های مختلف زمین شناسی با توجه به جنس سنگ های مختلف در آن منطقه وجود دارد، از وزارت نیرو خواسته ایم که دوباره نمونه برداری انجام شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تا زمان مشخص شدن ابهامات فوق الذکر و نیز ارایه گزارش بازنگری شده حقابه رودخانه زهره توسط وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به انجام نظارت ها و پایش های معمول اقدام خواهد کرد.

حشمتی در پایان تاکید کرد: همانطور که رییس سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد، سازمان حفاظت محیط زیست اجازه تکرار گتوند دومی را نخواهد داد و حتما باید نتایج ارزیابی مطالعات در دریاچه سد چمشیر به تایید مراجع ذیصلاح برسد و تا اطمینان حاصل نشود، این سازمان هیچ مجوزی برای آبگیری نخواهد داد.