شوک بانک‌های مرکزی جهان به قیمت نفت
شوک بانک‌های مرکزی جهان به قیمت نفت
روند صعودی نفت پس از تجربه بدترین هفته‌ای که از ماه مارس داشت، با اقدامات بانک‌های مرکزی جهان در افزایش نرخ بهره که نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی و افت تقاضا برای سوخت را تجدید کرد، متوقف شد.

به گزارش«نبض انرژی»بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژانویه، روز جمعه با یک دلار و ۸۲ سنت معادل ۲.۴ درصد کاهش، در ۷۴ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص اواسط معاملات تا رکورد پایین ۷۳ دلار و ۳۳ سنت عقب نشینی کرده بود. با این حال، برای کل هفته چهار درصد رشد هفتگی در مقایسه با کاهش ۱۱ درصدی در هفته پیش داشت.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در فوریه، با دو دلار و ۱۷ سنت معادل ۲.۷ درصد کاهش، در ۷۹ دلار و چهار سنت در هر بشکه بسته شد. نفت برنت اواسط معاملات تا مرز ۷۸ دلار و ۳۰ سنت نزول کرده بود. این شاخص بازار جهانی برای کل هفته چهار درصد رشد هفتگی داشت در حالی که هفته پیش متحمل ۱۱ درصد کاهش هفتگی شده بود.

علاوه بر نگرانی‌ها پیرامون رکود، عاملی که روز جمعه در کاهش قیمت نفت تاثیر داشت، این هراس بود که شیوع ویروس کرونا در چین، از کنترل خارج شود. اکونومیست نوشت: اگر کووید گسترش پیدا کند و بسیاری از افراد مراقبت‌های لازم را دریافت نکنند، در ماه‌های آینده، این ویروس جان ۱.۵ میلیون چینی را خواهد گرفت.

اما روز جمعه اعلام این خبر که دولت بایدن قصد دارد پر کردن ذخایر نفت استراتژیک را از فوریه با خرید اولیه سه میلیون بشکه نفت آغاز کند، از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. دولت آمریکا طی یک سال گذشته، برای مقابله با کمبود عرضه جهانی که در نتیجه حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریم‌های غربی علیه مسکو ایجاد شد، حدود ۲۰۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک برداشت کرده و سطح این ذخایر را به پایین‌ترین رکورد ۳۸ ساله رسانده است.

برداشت از این ذخایر با تصویب برداشت ۱۸۰ میلیون بشکه نفت در مدت شش ماه که از ماه مه آغاز شد، سرعت گرفت. نفت برنت اوایل مارس مدت کوتاهی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، به حدود ۱۴۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود و قیمت بنزین در جایگاه‌های سوخت آمریکا تا ژوئن، به رکورد پنج دلار در هر گالن رسیده بود.

طبق آمار انجمن اتوموبیل آمریکا، قیمت بنزین روز جمعه، سه دلار و ۱۸ سنت در هر گالن بود و در بعضی از مناطق که پالایشگاه در نزدیکی آنها قرار دارند، بنزین پایین سه دلار در هر گالن خریداری می‌شود.

خبر آغاز پر کردن ذخایر نفت استراتژیک در حالی منتشر شد که سرمایه گذاران تحت تاثیر مواضع موافق تحکیم بیشتر سیاست پولی فدرال رزرو قرار داشتند. بانک مرکزی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد نرخ بهره را سال میلادی آینده حتی اگر اقتصاد دچار رکود شود، به میزان بیشتری افزایش خواهد داد. بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا هم پنج شنبه گذشته، نرخ بهره را برای مقابله با تورم افزایش دادند.

مواضع بانک‌های مرکزی بزرگ جهان این هراس را دامن زد که رکود ممکن است برای اقتصاد آمریکا اجتناب ناپذیر باشد و رکودی که در اروپا ایجاد شده است، سرعت پیدا خواهد کرد.

کِرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این‌باره گفت: در حال حاضر عوامل بسیاری وجود دارد که بر بازار نفت تاثیرگذار است و دورنمای اقتصادی تیره با سیگنال بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش بیشتر نرخ بهره، عامل اصلی تاثیر گذار در معاملات در آخر هفته بوده است. هر دو شاخص در معاملات روز پنج شنبه، تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی در اروپا دو درصد نزول کرده بودند اما رشد هفتگی خود رقم زدند.

بانک مورگان استنلی چهارشنبه گذشته با اشاره به تقاضای رو به رشد و تداوم محدودیت عرضه، پیش‌بینی کرد قیمت نفت برنت تا اواسط سال ۲۰۲۳ به حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران این بانک سرمایه گذاری آمریکایی در یادداشتی نوشتند: ما تحت تاثیر احیای تقاضای چین برای سوخت، عرضه محدود به دلیل سطح اندک سرمایه گذاری، ریسک‌های متوجه عرضه روسیه، پایان برداشت از ذخایر نفت استراتژیک و کندی رشد تولید شیل آمریکا، نسبت به قیمت نفت خوش بین مانده‌ایم. موانع اقتصاد کلان در سه ماهه نخست سال میلادی آینده، بازار را دچار مازاد عرضه اندکی خواهد کرد و احتمالا قیمت‌ها را در بازه محدودی نگه می‌دارد اما بازگشت بازار به توازن در سه ماهه دوم و محدود شدن بیشتر عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ را پیش بینی می‌کنیم.

منبع: ایسنا