اذعان وزارت انرژی آمریکا به شکست تحریم نفتی ایران/ عبور صادرات نفت ایران از ۱٫۵ میلیون بشکه در روز
اذعان وزارت انرژی آمریکا به شکست تحریم نفتی ایران/ عبور صادرات نفت ایران از ۱٫۵ میلیون بشکه در روز
آمار ارائه شده از سوی وزارت انرژی آمریکا در مورد درآمد نفتی ایران در ۷ماهه ۲۰۲۲ نشان می‌دهد ایران در این دوره بیش از ۱٫۵ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرده که اذعانی است به شکست سیاست تحریم نفتی ایران.

به گزارش«نبض انرژی»اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد ایران حتی با وجود تحریم‌های غیرقانونی آمریکا همچنان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت جهان است.

ایران در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی روزانه 2٫566 میلیون بشکه نفت تولید کرده است و پس از عربستان، عراق، امارات و کویت پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک شناخته شده است.

ایران بیش از 8٫7 درصد کل تولید نفت اوپک را در این دوره به خود اختصاص داده است. کل تولید اوپک در سه‌ماهه سوم 2022 بالغ بر 29 میلیون و 442 هزار بشکه در روز بوده است.

تولید نفت ایران در این دوره نسبت به سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی 11 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. ایران در سه‌ماهه دوم امسال 2 میلیون و 555 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

تولید نفت ایران در تابستان امسال نسبت به متوسط تولید نفت ایران در سال گذشته میلادی 174 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. ایران در سال 2021 بالغ بر 2.392 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

این گزارش بر اساس آمار منابع ثانویه تهیه شده است و به عقیده کارشناسان تولید و صادرات واقعی نفت ایران بیشتر از این ارقام است.

اذعان وزارت انرژی آمریکا به صادرات روزانه 1٫534 میلیون بشکه نفت ایران

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا وابسته به وزارت انرژی این کشور در مورد درآمدهای نفتی ایران اذعانی است از سوی این نهاد آمریکایی به شکست سیاست تحریم نفتی این کشور علیه ایران. این نهاد دولتی آمریکا کل درآمد ایران از صادرات نفت در 7ماهه نخست سال جاری میلادی را 34 میلیارد دلار برآورد کرده است.

متوسط قیمت نفت ایران بر اساس گزارش اوپک در 7ماهه سال جاری میلادی 105٫49 دلار بوده است که با درآمد 34 میلیارد دلاری ایران طی این مدت می‌توان گفت کل صادرات نفت ایران در 7ماهه ابتدای سال جاری میلادی 322 میلیون و 305 هزار بشکه بوده؛ یعنی ایران به طور متوسط در این دوره حداقل روزانه یک میلیون و 534 هزار بشکه در روز نفت صادر کرده است.

درآمد 34 میلیارد دلاری ایران از فروش نفت در 7 ماهه امسال که دو برابر درآمد نفتی ایران در 12 ماهه سال 2020 است نشان دهنده تحلیل رفتن اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. ایران در سال 2020 بالغ بر 17 میلیارد دلار و در سال 2021 نیز 39 میلیارد دلار درآمد نفتی کسب کرده بود و بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا درآمد نفتی ایران در سال 2022 به 58 میلیارد دلار خواهد رسید.

ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در 7 ماهه 2020 در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با 171 میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق با 72 میلیارد دلار، امارات با 68 میلیارد دلار و کویت با 54 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.

منبع: تسنیم