سد «چم شیر» هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد
سد «چم شیر» هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد
معاون سازمان محیط‌زیست گفت: سد چم شیر تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست ساخته شده و هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد.

به گزارش«نبض انرژی»پس از وعده رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مبنی بر بررسی دقیق سد چم شیر، معاون این سازمان پس از بررسی دقیق سه‌روزه از مستندات و محل سد گفت که سد چم شیر تحت نظارت سازمان حفاظت محیط‌زیست ساخته شده و هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد

داستان ارائه اطلاعات غلط راجع به سد چم شیر توسط چند فعال رسانه‌ای بخش محیط‌زیست تا جایی پیشرفت که برخی از رسانه‌های معاند نیز از این فرصت برای تخریب توان فنی و مهندسی کشور بهره‌ کامل ببرند.

فارغ از حاشیه‌های ایجاد شده اما روند طی شده به‌منظور آگاه‌سازی افکار عمومی دررابطه‌با سد چم شیر نیاز به بررسی دارد.

پس از طرح شبه‌ها در فضای رسانه راجع به مسائلی از جمله شورشدن رودخانه زهره در پی احداث سد چم شیر، بسیاری از کارشناسان مدیریت منابع آب، زمین‌شناسی، ژئوفیزیک و محیط‌زیست به تشریح دقیق مسائل سد چم شیر پرداختند.

تعدیل کیفیت رودخانه زهره هدف سد چم شیر است

محمدصادق محمد نژاد، کارشناس حوزه منابع آب و محیط‌زیست دررابطه‌با سد چم شیر گفت: حجم وسیعی از اخبار غلط در روزهای اخیر راجع به این سد توسط افراد مختلف ارائه شده که زمینه ابهام در افکار عمومی را مهیا کرده است و حتی برخی از مسئولان را نیز به‌اشتباه انداخته و از ناآگاهی آن‌ها سو استفاده کرده است.

این کارشناس ادامه داد: سد چم شیر باهدف علاج بخشی کمی و کیفی روی رودخانه زهره احداث شده و آب‌شور و باکیفیت متزلزل سیلابی را با مدیریت برای پایین‌دست مهیا می‌کند و در بازه‌های زمانی شاخص شوری را در مقایسه با مدت مشابه قبل از سد بیش از 80 درصد بهبود دهد.

سازند گچساران در صد چم شیر به طور کامل مطالعه شد

ابراهیم شاقاسمی، استادیار دانشگاه تهران با اشاره به جزئیات مطالعه سد چم شیر گفت: یکی از مهم‌ترین موارد در نظر گرفته شده در ساختمان سد که در ابتدا محل گفت‌وگوهای کارشناسی و بررسی‌های دقیق بود، مسئله حضور سازند گچساران در حدود ۳۶ درصد از فضای مخزن سد چم شیر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: موضوع سازند گساران در مخزن سد چم شیر در مدل‌سازی‌های دقیق بررسی شد و اثر کامل این سازند بر کیفیت آب مخزن سد چم شیر در نتایج گزارش‌های کارشناسی ارائه شده است.

احیای شرق خوزستان هم‌زمان با آبگیری سد چم شیر

مرتضی جلالی، کارشناس محیط‌زیست با اشاره به اینکه تخریبچیان سد چم شیر از انگشتان دست بیشتر نیستند و تخصصی در زمینه مدیریت منابع آب ندارند، گفت: بر اساس مطالعات ساختگاه سد چم شیر به نحوی انتخاب شده که عوامل شور کننده آب زهره در پشت سد به حداقل برسد و شاهد آب باکیفیت در مخزن باشیم و عملیات بهره‌برداری سبب تعدیل کیفی رودخانه زهره شود.

این کارشناس محیط‌زیست تأکید کرد: ساختگاه سد چم شیر به نحوی انتخاب شده که عوامل شور کننده آب زهره در پشت سد به حداقل برسد و شاهد آب باکیفیت در مخزن باشیم و عملیات بهره‌برداری سبب تعدیل کیفی رودخانه زهره شود.

مخالفان سد چم شیر آگاهی کافی راجع به مسئله را ندارند

رحمت‌الله شرافت، کارشناس ژئوفیزیک در بیان مطالعات گسترده انجام شده برای سد چم شیر گفت: مطابق مستنداتی که به نهادهای پژوهشی ارسال شده است، مطالعات زیست‌محیطی سد بادقت قابل‌توجهی انجام پذیرفته و همین مسئله سبب شده تا مجوز احداث سد بر اساس این مطالعات صادر شود و از سوی دیگر بازدیدهای دوره‌ای نیز منتهی به 25 جلد گزارش اقدامات انجام شده برای محیط‌زیست است.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر حجم وسیعی اطلاعات غلط به پروژه منتقل شده که بخشی از آن توهین به شعور مخاطبان است. برای مثال یک فعال محیط‌زیست ادعا کرد، تالاب شادگان بر اثر این رودخانه دچار مسئله می‌شود، درحالی‌که هیچ ارتباطی بین رودخانه زهره و تالاب شادگان وجود ندارد.

شرافت گفت: این حجم از اطلاعات غلط به معنای آن است که مخالفان احتمالاً از روند جمع‌آوری مستندات در زمان احداث بی‌اطلاع هستند و آگاهی کافی راجع به سد ندارند.

نخستین بقایای نمک با مخزن سد حداقل 300 متر فاصله دارد

فارغ از کارشناسان مختلف، مجریان طرح سد چم شیر نیز پس از بیان انتقادات نسبت به پاسخ به شبهات این سد اقدام کردند. دراین‌رابطه، میثم فاضلی، مدیر امور مطالعات طرح چم شیر با اشاره به جزئیات بررسی و مطالعات سد گفت: سد چم شیر با مجوز سازمان محیط‌زیست شروع به ساخت کرده و داده‌های ۶۹ گمانه اکتشافی حفر شده در مخزن سد چم شیر بیانگر آن است که اولین بقایای نمک در کمترین فاصله بیشتر از ۳۰۰ متر با سطح سد فاصله دارد و همین مسئله موضوع انحلال نمک ناشی از برخورد آب مخزن با سازند گچساران را منتفی می‌سازد.

وی ادامه داد: مسئله برخورد سازند گچساران با مخزن سد چم شیر، مسئله‌ای نیست که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد و مطالعات گسترده‌ای همراه با برداشت‌های متعدد در این حوزه انجام شده و به سازندگان سد اطمینان خاطر داده است که مشکلی در این بخش وجود ندارد.

دسترسی کامل به اطلاعات فنی چم شیر برای نهادهای پژوهشی وجود دارد

از سوی دیگر محمود محضرنیا، مجری سد چم شیر با اشاره به شفافیت پروژه چم شیر گفت: همه نهادهای پژوهشی که قصد ورود به مسائل فنی سد چم شیر را داشتند، به اطلاعات این طرح دسترسی دارند و 11 مقاله در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی گواه همین دسترسی به داشبورد فنی طرح است.

منبع: ایرنا