آب در تهران از خط قرمز عبور کرد
آب در تهران از خط قرمز عبور کرد
در حال حاضر مخازن سدهای پنجگانه تهران نسبت به سال گذشته ۷۶ میلیون متر مکعب کسری دارند که این عدد گویای شرایط نامناسب منابع آبی تهران و به صدا در آمدن زنگ خطر است.

به گزارش«نبض انرژی»حجم مخازن سدهای پنجگانه تهران در ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱، معادل ۲۸۳ میلیون مترمکعب بوده در حالی که در روز مشابه سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۳۵۹ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن ۷۶ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می‌دهد. در سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو به ترتیب با کاهش حجم ۱۴، ۵، ۴، ۲۴ و ۲۸ میلیون مترمکعبی نسبت به سال قبل مواجهیم. پیش‌بینی‌ بارش‌ها نیز تا امروز کمتر از میانگین و زیر نرمال بوده و همانطور که شاهدیم بعد از سامانه بارشی هفته گذشته تاکنون بارش قابل توجهی نیز اتفاق نیفتاده است.

میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۳۱ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۴۷.۵ میلی‌متر بوده، بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۳۴ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۵.۵ درصد کاهش یافته است.

علیرضا ارسطویی – مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران – در این رابطه اعلام کرد: سال گذشته نیز وضعیت مناسبی از نظر ذخیره سدهای پنجگانه تهران نداشتیم، در تمام سدهای تحت پوشش با کاهش در ورودی مخازن سدها مواجهیم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال‌های قبل از نظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می‌کنند.

به گفته وی شرکت‌های آب منطقه‌ای تهران و آبفای استان تهران از سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی را در سطح دو شرکت و وزارتخانه انجام دادند برای اینکه بتوانیم سال‌های خشک را پشت سر بگذاریم، برای این منظور برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تدوین شده است.

مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار کرد: مدیریت مخازن سدها و استفاده از تمام پتانسیل‌های آبی توسط شرکت آب منطقه‌ای تهران در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم روزهای پایانی پاییز و زمستان را نیز پشت سر بگذاریم. البته این شرایط تنها منوط به تهران نمی شود چراکه اوضاع منابع آبی کشور نیز چندان مطلوب نیست.

آنطور که علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو اخیرا اعلام کرده هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است، در چنین شرایطی مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به منظور بهبود این شرایط، منتظر افزایش بارش‌ها در ماه‌های آتی هستیم و امید است با تحقق این مهم، حجم سدهای کشور افزایش یابد.

وزیر نیرو با بیان اینکه موجودی آب سدهای کشور ۳۹ تا ۴۰ درصد است، افزود: با این میزان موجودی منابع آبی کشور، مدیریت مصرف آب بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌گیرد؛ بر همین اساس از ملت شریف ایران درخواست داریم همانند گذشته و بسیار جدی‌تر به این مهم توجه کنند.

به اعتقاد کاارشناسان، به نظر می رسد که وضعیت منابع آبی در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده، هرچند در این شرایط نیازمند همکاری تمام مشترکان هستیم اما انتظار می رود وزارت نیرو نیز مدیریت جدی‌تری در این بخش داشته باشد تا با چالش‌های بیشتر مواجه نشویم.

منبع:ایسنا