مرکز دیسپاچینگ آب و فاضلاب خراسان جنوبی افتتاح شد/ اتکا به دانش بومی در فرایند ساخت مرکز دیسپاچینگ
مرکز دیسپاچینگ آب و فاضلاب خراسان جنوبی افتتاح شد/ اتکا به دانش بومی در فرایند ساخت مرکز دیسپاچینگ
مرکز دیسپاچینگ آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با حضور علی اکبر محرابیان وزیر نیرو و با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

به گزارش«نبض انرژی» این مرکز به منظور پایش، کنترل و مدیریت فرآیند تامین تا توزیع آب شرب با سرمایه گذاری بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال در سطح تاسیسات استان و به صورت کامل با اتکا به دانش بومی به بهره‌برداری رسید.
بر اساس این گزارش، به منظور راهبری دقیق و بهینه تاسیسات در این مرکز، برای اولین بار از سیستم هوش مصنوعی جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی تاسیسات، پایداری شبکه توزیع، پیش‌بینی رفتار شبکه و صحت سنجی داده‌ها استفاده شده است.
همچنین در حال حاضر نزدیک به ۸۰۰ ایستگاه تامین، انتقال و توزیع آب شرب (بیش از ۸۰ درصد تاسیسات آبفای استان) در مرکز دیسپاچینگ خراسان جنوبی رصد و مدیریت می‌شود که دستیابی به این هدف در سه بخش جداگانه اعم از تجهیزات تله متری و مانیتورینگ به ارزش ۲۸۰ میلیارد ریال، زیرساخت ارتباطی به ارزش ۲۶ میلیارد ریال و سامانه هوشمند بهره‌برداری به ارزش ۴۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت گرفت.
گفتنی است، فرایند ساخت و فعال سازی این مرکز که تسهیلات آن توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تأمین شد، به صورت کامل توسط شرکت‌های دانش بنیان داخلی پیاده سازی شده است.