تصفیه‌خانه شهر بیرجند با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود
تصفیه‌خانه شهر بیرجند با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود
پروژه «تصفیه‌خانه شهر بیرجند»، فردا با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  «پروژه تصفیه‌خانه پساب و بازچرخانی شهر بیرجند»، صبح فردا 24 آذرماه با حضور “آیت‌الله رئیسی” رئیس جمهور و “علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو با ظرفیت 21 هزار و 500 مترمکعب در شبانه‌روز، افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.
این تصفیه‌خانه در راستای رسالت‌ و سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت نیرو با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط زیست، رونق کشاورزی، تامین آب جایگزین و اشتغالزایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن با ظرفیت 21 هزار و 500 مترمکعب در شبانه‌روز برای جمعیت 140 هزار نفر راه‌اندازی می‌شود.
استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیرشرب مانند تأمین نیازهای صنعت، فضای سبز و کشاورزی، امکان حفاظت از مخازن آب‌های زیرزمینی و استفاده از لجن تثبیت شده، امکان استفاده بهینه از پساب و ایجاد منبع آبی مطمئن و نیز افزایش و بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی از دیگر اهداف بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه است.
اعتبار ارزی این پروژه بالغ بر 23 میلیون یورو برای اولین بار از اعتبارات خارجی و بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو تامین شده است.
اجرای خط انتقال 9 کیلومتری به قطر 1200 میلی‌متری از ویژگی‌های دیگر این پروژه است.