توقف صادرات گاز ازبکستان به چین
توقف صادرات گاز ازبکستان به چین
مقامات ازبکستان صادرات گاز طبیعی به چین را به‌طور موقت متوقف کردند تا بتوانند پاسخگوی افزایش نیاز داخلی به خاطر پایین آمدن دمای هوا باشند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از آپ‌استریم، مقامات ازبکستان به شرکت دولتی ازبک‌نفت‌گاز و لوک‌اویل روسیه، دومین تولیدکننده بزرگ گاز در این کشور دستور دادند صادرات گاز طبیعی به چین را به‌طور موقت متوقف کند. ازبکستان با موجی از خاموشی‌ها و اختلال در شبکه‌های داخلی گاز مواجه است.

 رئیس شرکت اوزترانسگاز، توزیع‌کننده و اپراتور خط لوله گاز ازبکستان، در اوایل همین هفته گفت از تولیدکنندگان خواسته شده مسیر جریان گاز صادراتی را به شبکه توزیع داخلی تغییر دهند.

 مصرف گاز در ازبکستان به‌خاطر ادامه سرمای هوا بیش‌ازحد انتظار افزایش یافته و مقامات این کشور حتی فروش گاز طبیعی به‌عنوان سوخت موتور به رانندگان را متوقف کرده‌اند تا گاز کافی برای سایر بخش‌های اقتصاد در دسترس باشد.

 صادرات گاز ازبکستان در سال جاری میلادی به‌خاطر افزایش تقاضای داخلی به‌دنبال آغاز به کار یک پالایشگاه بزرگ تبدیل گاز به مایع و همچنین ساخت نیروگاه‌های برق گازسوز نسبت‌به سال گذشته کاهش داشته است.

وزیر انرژی ازبکستان قبلاً پیش‌بینی کرده بود صادرات گاز این کشور در 2022 به حدود 3.3 میلیارد مترمکعب برسد.

 مصرف گاز در این کشور در هفته جاری تا 157 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است، درحالی‌که در پایان نوامبر برابر با 145 میلیون مترمکعب بود.

 وزیر انرژی ازبکستان اعلام کرد اختلال در توزیع گاز طبیعی در مناطق بسیاری از جمله تاشکند دیده شده‌ که نتیجه کاهش فشار خط لوله است.

 مقامات تاشکند هفته گذشته با پیشنهاد کرملین جهت ایجاد یک اتحاد منطقه‌ای از تولیدکنندگان گاز مخالفت کرد. هدف از این اتحاد عرضه گاز از روسیه، قزاقستان و ازبکستان به چین و سایر کشورهای آسیایی است.

 وزیر انرژی ازبکستان اعلام کرد کشورش منابع انرژی را طبق منافع داخلی خریداری می‌کند و هیچ تلاشی برای هیچ‌گونه اتحادی ندارد.

منبع: تسنیم