شناسایی بیش از 6300 رشته انشعاب غیرمجاز آب در استان تهران
شناسایی بیش از 6300 رشته انشعاب غیرمجاز آب در استان تهران
معاون درآمد و امور مشترکین شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: از ابتدای سال تاکنون 6356 رشته انشعاب غیرمجاز آب در استان تهران شناسایی شده که از این تعداد 2879 رشته انشعاب جمع‌آوری و قطع و مابقی پس از دریافت جرایم و هزینه‌های اشتراک به مجاز تبدیل شدند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»”سیدرسول باقری” با بیان این‌که هم‌اکنون یک سوم قیمت تمام‌شده تامین آب بابت آب‌بها از مشترکان دریافت می‌شود، افزود: قیمت پایین آب شرب نیز مانع رفتار غیرقانونی و خلاف شرع و عرف استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب شرب نشده است.

باقری افزود: سال گذشته 17‌ هزار و 315 رشته انشعاب غیرمجاز در محدوده شهری و روستایی استان تهران شناسایی شده و 8189 رشته از انشعاب‌ها به مجاز تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر شرایط شکننده کنونی و محدودیت منابع آبی و دشواری‌های تامین آب در پایتخت، سالانه هزینه‌های سنگینی برای تصفیه و توزیع آب شرب در شبکه‌های شهری و روستایی پرداخت می‌شود و این موضوعی است که اهمیت حفاظت و مدیریت آب شرب را دوچندان می‌کند.

معاون درآمد و امور مشترکین آبفای استان تهران خاطرنشان کرد: بر اساس ماده یک قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، هر شخصی که بدون دریافت انشعاب قانونی آب، به استفاده از آن اقدام و یا با داشتن انشعاب مبادرت به استفاده غیرمجاز کند، علاوه بر الزام به پرداخت بهای خدمات مصرفی و جبران خسارت و سایر حقوق مربوطه موظف به پرداخت جریمه نقدی و در صورت تکرار به قطع انشعاب محکوم می‌شود.

استفاده غیرمجاز از آب نه تنها موجب امکان آلودگی شبکه توزیع و کاهش طول عمر شبکه توزیع آب به علت اتصال غیراصولی می‌شود، بلکه هدررفت آب را افزایش داده و به دستگاه‌های اندازه‌گیری آب نیز خسارت وارد می‌کند. این اقدام همچنین موجب اختلال در خدمات‌رسانی به سایر زون‌های شبکه به دلیل افت فشار وارده به شبکه شده و میزان آب بدون درآمد را افزایش می‌دهد.