مدیریت مصرف سوخت با وضعیت خودرویی کشور غیرممکن است
مدیریت مصرف سوخت با وضعیت خودرویی کشور غیرممکن است
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: سالانه یک میلیون خودرو جدید به چرخه حمل و نقل کشور اضافه می‌شود و تردد تعداد زیاد خودروهای فرسوده با میزان مصرف سوخت بالا، این مسائل موجب افزایش مستمر مصرف سوخت شده و مدیریت این بخش را غیرممکن می‌سازد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»جلیل سالاری سه‌شنبه شب در جریان سفر به استان یزد گفت: یکی از دغدغه های تامین سوخت در کشور این است که هر ساله تعداد زیادی خودرو به ظرفیت حمل و نقل کشور اضافه می شود و از سوی دیگر خودروهای فرسوده از ناوگان خارج نمی شود که این مسئله علاوه بر افزایش بیش از حد مصرف سوخت، عملا کشور را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرده است.

وی اضافه کرد: خودروهایی که امروزه به چرخه حمل و نقل کشور اضافه می شود، میزان مصرف سوخت بسیار بیشتری از استانداردهای مصرف سوخت دنیا دارد و اگر به این موضوع توجه نشود، هر چه سوخت در کشور تولید کنیم باید در حوزه حمل و نقل مصرف شود و دیگر منبعی برای سرمایه گذاری و صادرات باقی نمی ماند.

سالاری با بیان افزایش بیش از حد مصرف انرژی در همه بخش ها افزود: میزان مصرف انرژی در ایران نسبت به میانگین و استانداردهای جهانی چند برابر شاخص ها است در فصول سرد حدود ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که ۷۵ درصد آن مربوط به بخش خانگی استو در فصول سرد حدود ۶۳۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور مصرف می شود که ۷۵ درصد آن مربوط به بخش خانگی است که مدیریت الگوی مصرف در این بخش ضروری است زیرا در کشورهای دیگر این میزان مصرف ندارند.

اختلاف قیمت بنزین با سایر کشورها

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تبیین اختلاف زیاد قیمت بنرین در ایران با سایر کشورها گفت: این شکاف قیمت زمینه ساز قاچاق سوخت از کشور می شود.

وی یکی از سیاست های غیرقیمتی در مدیریت مصرف سوخت را استفاده از سامانه “سپهتن” دانست، ادامه داد: این سامانه یک تکلیف قانونی است که باید اجرا شود و عملا سوخت باید براساس پایش واقعی صورت گیرد و ضمن اینکه کاهش مصرف سوخت را خواهیم داشت، می تواند وارد چرخه صادرات نیز شد اما اگر پایش درستی انجام ندهیم سوخت از مسیر اصلی منحرف شده و به سمت قاچاق خواهد رفت.

سالاری بارنامه های صوری را یکی چالش ها درحوزه مصرف سوخت در کشور بیان کرد و گفت: برخی از افراد که خودرو آنان هیچ ترددی ندارند، سهمیه سوخت دریافت می کنند این در حالی است که با بهینه سازی و مدیریت مصرف سوخت بخشی از این سرمایه ملی را می توان صادر کرد، بدین ترتیب منابع عظیمی وارد کشور شده و صرف ایجاد اشتغال و توسعه می شود.

براساس اعلام مسئولان وزارت نفت هم اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر است .