صادرات روزانه سه میلیون بشکه نفت روسیه به آسیا
صادرات روزانه سه میلیون بشکه نفت روسیه به آسیا
روسیه در هفته منتهی به ۹ دسامبر که تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت این کشور آغاز شد، بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت خام به آسیا صادر کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» آمار گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان داد نفتی که به آسیا ارسال شد، معادل ۸۹ درصد از کل نفتی بود که در هفته منتهی به ۹ دسامبر، از بنادر روسیه صادر شد.

بیش از نیمی از نفتکش‌های حامل نفت روسیه که به سوی کانال سوئز حرکت کردند، مقصدشان آسیا بود اما مقصد نهایی آنها مشخص نشد. هنوز معلوم نیست آیا این نفت به خریداران در مهمترین منطقه نفتی جهان، فروخته شده است یا خیر. روسیه همچنان نفت خود را در آسیا می فروشد که خریدارانش تاکنون به مکانیزم سقف قیمت غربی نپیوسته‌اند و محموله‌های نفت روسیه را خارج از این مکانیزم خریداری می‌کنند.

معامله‌گران هفته گذشته به بلومبرگ گفتند: گرید نفتی اسپو از خاور دور روسیه، در آسیا بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه فروخته می‌شود زیرا روسیه در حال حاضر محموله‌های نفت اسپو را با استفاده از نفتکش‌ها و بیمه روسی از طریق مسیر کوتاه خاوردور به چین می فروشد.

بعضی از پالایشگاه‌های نفت در چین به خصوص پالایشگاه‌های خصوصی، برای خرید نفت اسپو برای تحویل در ژانویه سفارش با قیمت ۶۷ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه، داده‌اند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، معامله‌گران اظهار کردند فروش نفت اسپو با قیمت بالاتر از ۶۰ دلار در هر بشکه، نشان می دهد روسیه شرکتهای بیمه و نفتکش دارد که خدمات لازم برای حمل نفت اسپو به مقصد چین را فراهم می‌کنند. حمل نفت اسپو از خاوردور به چین، راحت‌تر است اما قیمت گرید نفتی اورال که از بندر پریمورسک در دریای بالتیک ارسال می‌شود، پنج شنبه گذشته ۴۱ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه فروخته شد که پایین‌تر از سقف قیمت غربی بود.

منبع: ایسنا