انتشار دی اکسید کربن در عسلویه و منطقه ویژه انرژی پارس ۸۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد
انتشار دی اکسید کربن در عسلویه و منطقه ویژه انرژی پارس ۸۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد
مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت که عملیات اجرایی احداث آن امروز در عسلویه آغاز شد گفت: با بهره‌برداری از این طرح به عنوان نخستین پروژه زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور، سالانه از سوختن و انتشار ۸۰۰ هزار تن دی اکسید کربن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»محمد علی سلیمانی گفت: از دیگر مزایای پروژه زیست محیطی سبزواره پتروشیمی همت جلوگیری از مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون متر مکعب گاز متان است.

وی اظهار کرد: پروژه همت به عنوان فاز چهارم پتروسیمی پردیس، علاوه بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به عنوان میزبان بزرگترین مجتمع تولید کننده اوره دنیا مد نظر قرار گرفته است.

سلیمانی اضافه کرد: جلوگیری از خام فروشی آمونیاک، مصرف متان و انتشار گاز دی اکسید کربن از دیگر فوائد اجرای این طرح است.

به گفته سلیمانی برای اولین بار در کشور و با بهره‌گیری از این طرح ملی، کود اوره سبز بر مبنای آخرین تکنولوژی روز دنیا و بدون نیاز به احداث واحد آمونیاک تولید خواهد شد که کمترین ضریب مصرف انرژی نسبت به واحدهای اوره موجود است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی همت بیان کرد: در زمان حاضر پتروشیمی پردیس ۲۰۰ هزار تن در سال آمونیاک مازاد بر نیاز خود تولید می کند و با راه اندازی طرح های پتروشیمی هنگام و لاوان، مقدار آمونیاک مازاد منطقه به ۶۰۰ هزار تن در سال خواهد رسید.

وی گفت : با اجرای این طرح، ایران به بخش عمده ای از تعهدات خود برای کاهش سطح گازهای آلاینده گلخانه ای عمل خواهد کرد و ضریب سلامت شاغلان و ساکنان منطقه عسلویه نیز افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

عملیات اجرایی طرح پتروشیمی همت با سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی ۳۰۰ میلیون یورو روز سه شنبه (۱۴۰۱/۰۹/۲۲) در عسلویه آغاز شد که با پایان عملیات اجرایی و ورود به عرصه بهره‌برداری، حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از سایر مجتمع‌ها، ۸۳۰ هزار تن CO۲ مازاد از مجتمع های منطقه عسلویه به عنوان خوراک مصرف و سه هزارو ۲۵۰ تن اوره گرانول در روز (معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال) تولید می کند.

مزایای این طرح در حوزه اقتصادی افزایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع آوری گازهای CO۲ مازاد منطقه و تبدیل آن به فروارده با ارزش اوره و در حوزه اجتماعی پیش بینی حدود یکهزار نفر اشتغال در زمان اجرای پروژه و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری است.

منبع: ایرنا