تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت/ تکمیل پروژه با سرمایه‌گذاری 23 میلیون یورو
تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند در آستانه بهره‌برداری قرار گرفت/ تکمیل پروژه با سرمایه‌گذاری 23 میلیون یورو
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تکمیل پروژه تصفیه‌خانه شهر بیرجند بالغ بر 23 میلیون یورو هزینه شده است، افزود: پساب این تصفیه‌خانه که هم‌اکنون در آستانه بهره‌برداری است، در بخش‌هایی چون صنعت، کشاورزی و فضای سبز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “حسین امامی”، درباره واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر 23 میلیون یورو از محل بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو و 12 میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی ملی تکمیل شده و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
امامی با اشاره به اینکه طول خط انتقال این پروژه 8.6 کیلومتر است، ادامه داد: این تصفیه‌خانه با ظرفیت 21 هزار و 500 مترمکعب در شبانه روز کل شهر بیرجند را پوشش خواهد داد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: در کنار پروژه تصفیه‌خانه، طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهر بیرجند با 506 کیلومتر طول شبکه نیز هم‌اکنون وارد مدار شده است.
وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه مذکور در هر شبانه‌روز 10 هزار و 500 متر مکعب از فاضلاب شهر بیرجند را تصفیه می‌کند، اضافه کرد: هدف از اجرای این پروژه استفاده از آب تصفیه شده برای مصارف غیر شرب مانند تأمین نیازهای صنعت، فضای سبز و کشاورزی بوده، که در کنار آن امکان حفاظت از منابع آب زیرزمینی، استفاده از لجن تثبیت شده، بهبود استانداردهای سلامتی و بهداشت عمومی و ایجاد منبع آبی مطمئن برای مرکز استان خراسان جنوبی نیز فراهم شده است.
امامی در پایان خاطرنشان کرد: پیش از این، واحد اول تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با پوشش به مراتب کمتر و سیستم بی‌هوازی فعال بود که با بهره‌برداری از واحد دوم آن، علاوه بر بهره‌گیری از سیستم لجن فعال و حذف نیتروژن، کیفیت پساب به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.