۸۵ درصد چاه‌های مجاز کشاورزی کنتور ندارند
۸۵ درصد چاه‌های مجاز کشاورزی کنتور ندارند
مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با وجود تکلیف قانونی برای تحویل حجمی آب به کشاورزی از برنامه دوم توسعه، ۸۵ درصد چاه‌های مجاز و ۱۰۰ درصد چاه های غیرمجاز کشاورزی کنتور ندارند و مصرف آب آنها برای اجرای الگوی کشت قابل کنترل نیست.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»رضا سرافرازی مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: برای تبدیل حجمی آب به بخش کشاورزی و فعالان آن وزارت جهاد کشاورزی سال ها است که این مطالبه را دارد اما تنها 15 درصد چاه های مجاز کنتور دارند و هیچ کدام از چاه های غیرمجاز کنتور ندارد.

وی افزود: از برنامه دوم توسعه باید چاه‌ها هوشمند و مجهز به کنتور می‌شدند اما محقق نشده است .

مدیرکل دفتر امور آب کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی نیز باید تحویل حجمی آب داشت به طوری که در برنامه ششم توسعه کشور نیز اشاره شده که وزارت جهاد کشاورزی باید الگوی کشت را اجرا و وزارت نیرو نیز به صورت حجمی آب را به کشاورزان مطابق با الگوی کشت تحویل دهد.

وی تصریح کرد: بر این اساس می‌توانیم الگوی کشت کشاورزی را در کشور اجرا کنیم و به طور مثال بگویم که در یک منطقه ذرت کاشته نشود و به جای آن ذرت کاشته شود و با مشوق های نیز به آنها پرداخت می شود.

سرافرازی گفت: آب مورد نیاز بخش کشاورزی باید در زمان و مکان مشخص تحویل شود اما در این زمینه‌ها مشکل داریم و به همین منظور نمی‌توان کشاورزان را کنترل کرد که آب کشاورزی را چقدر، کجا و چه زمانی برداشته کرده اند.

منبع: تسنیم