همفکری دولت با مجلسی‌ها در خصوص «یارانه آب»
همفکری دولت با مجلسی‌ها در خصوص «یارانه آب»
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در ایران به دلیل وجود یارانه، هزینه‌های بالای آب احساس نمی‌شود و مردم نسبت به مصرف آب واکنش لازم را نشان نمی‌دهند، دولت در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده و با مجلس هم‌فکرهایی داشته است.

 

به گزارش نبض انرژی، معصومه ابتکار در همایش “ردپای آب ” و رونمایی از طرح ملی آموزشی “بانوی آب” که در دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: مشهد چهارمین شهری است که همایش پویش رد پای آب را برگزار می‌کند. متاسفانه بیشتر از حد توان و ظرفیت بازیابی آب و تولید آب شیرین، منابع آبی در حال مصرف است. بیش از حد توان پالایی منابع آب، آب‌ها را آلوده و از آب‌های زیرزمینی برداشت شده است. رودخانه‌ها نیز دچار مشکل است.

وی افزود: ردپای انسان در مسئله آب ردپای بزرگی است. انسان آن‌طور که باید از این منبع بسیار ارزشمند و نعمت خداوند که همه حیات از آن سر چشمه می‌گیرد، استفاده نمی‌کند و شکر نعمت را به جا نمی‌آورد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: کمبود آب معضل جهانی، ملی و محلی است. استان خراسان رضوی در تنش کم‌آبی به سر می‌برد. در این امور تنها دولت و حاکمیت نقش ندارند. در کنار سیاست‌ها آن‌ها مردم نیز موثر هستند.

ابتکار عنوان کرد: مردم می‌توانند امور خود را در دست بگیرند و در حفظ محیط زیست و منابع آب پیشگام باشند. زنان همیشه در همه امور حضور موثری داشته‌اند. در جریانات اجتماعی همیشه به‌عنوان مادری دلسوز نگران حقوق نسل‌های آینده بوده‌اند.

وی ادامه داد: بسیاری از این مصرف‌های اشتباه که انجام می‌دهیم متعلق به حقوق نسل آینده است. انسان مکلف به رعایت آن است و باید از تضعیف حقوق نسل آینده جلوگیری کرد. متاسفانه با این رویه مصرف حقوق آیندگان پایمال خواهدشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: مصرف الگوها باید تغییر کند. یکی از راه‌هایی که در این زمینه کمک می‌کند، افزایش هزینه آب است. در بسیاری از کشورهای دنیا برای جلوگیری از مصرف زیاد آب، یارانه آب را برداشته‌اند. این عمل هزینه بسیار سنگینی برای خانواده ایجاد و خانواده را ملزم به صرفه‌جویی می‌کند.

وی تاکید کرد: در ایران به دلیل وجود یارانه هزینه‌های بالای آب احساس نمی‌شود و مردم نسبت به مصرف آب مسئولیت‌پذیری لازم را نشان نمی‌دهند. دولت در این زمینه بررسی‌های لازم را انجام داده و با مجلس هم فکرهایی داشته است.

ابتکار ادامه داد: در کنار این، مورد در نظرگرفته شده موفق دیگری وجود دارد وآن وجود شکل‌گیری جریان‌ها و گویش‌های اجتماعی مردمی مبتنی بر منافع مردم، حقوق نسل‌های کنونی و آینده است. مردم باید برای دفاع از حقوق خود و نسل‌های آینده وارد میدان شوند.

وی افزود: امسال درایران آمار بارندگی بسیار خوب بوده است ولی جبران افت سفره‌های آب‌های زیرزمینی را نمی‌کند. ایران درحال تغییر اقلیم است، سال‌های آینده با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته شاهد کاهش بارندگی و افزایش دما خواهیم بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: با ایجاد پویش‌هایی همچون “رد پای آب” و آوردن زنان به این عرصه خواستاریم تا این حرکت تبدیل به حرکت موثری شود.

وی گفت: تولید غذا نیز با مصرف آب همراه است. فرآورده‌های کشاورزی مانند گندم و… میزان مصرف آب مشخصی دارند ولی متاسفانه با راندمان و بهره‌وری پایین و وزرات کشاورزی در این زمینه کارهایی مانند کاشت گل‌خانه مکانیزه انجام داده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: متاسفانه در ایران بهره‌وری آب کشاورزی پایین است به همین دلیل هنگامی که غذایی تهیه می‌کنید باید به فکر میزان مصرفی آب آن بود.

وی تصریح کرد: در ایران و بسیاری ازکشورهای دنیا از مزرعه تا سفره فرآورده‌های غذایی ۳۰ درصد هدر می‌رود. برای کاهش ضایعات کشاورزی، ضایعات حمل‌و نقل، فرآوری صنایع غذایی، سفره‌های ایرانی و مسئله اسراف غذا بسیار مهم است. اسراف زیبنده خانواده ایرانی نیست که یک‌سوم این برکت و منابع آب هدر برود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اگر در بخش کشاورزی حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب آب مصرف‌ شود، حدود ۲۴ میلیارد آن هدر می‌رود. همچنین پسماند تولید و هزینه‌های بسیار بالایی برای مدیریت شهری ایجاد می‌شود.

ابتکار خاطرنشان کرد: هدررفت غذا در شهری مانند مشهد به برکت وجود امام که شهری مهمان‌پذیراست و با توجه به اقتصاد پویا، مراکز گردشکری و هتل‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: زنان مدیران خانه، منابع آب، انرژی و غذا هستند و در کنار آن‌ها مردان نیز باید مشارکت داشته باشند. با توجه به وجود جنگ اقتصادی ناجوانمردانه‌ای که روبه‌رو هستیم دولت تلاش کرده تا بتواند به صورت نسبی این تنگناها و سختی‌ها را از نظر معیشتی، تورم، قیمت‌ها و ثبات بازار را کنترل کند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: یکی از روش‌های موثر کاهش هزینه خانواده‌ها در این شرایط اصلاح الگوی مصرف است. مصرف درست در آب، انرژی و غذا تاثیر مثبتی در محیط‌زیست و منابع آب دارد.

وی خاطرنشان کرد: تا بهار ۹۸، ۱۰ شهر برای رونمایی از جریان‌های اجتماعی مثبت برای اصلاح الگو، تغییر الگو مصرف، حفاظت بهتر از منابع آب و کاهش هدررفتن غذا در نظر داریم.

 

  • منبع خبر : ایسنا