کنترل مصرف مشترکان پرمصرف گاز با اجرای مرحله دوم تعرفه‌گذاری پلکانی
کنترل مصرف مشترکان پرمصرف گاز با اجرای مرحله دوم تعرفه‌گذاری پلکانی
عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تاکید بر اینکه ۱۱ درصد مشترکان پرمصرف گاز نیمی از مصرف خانگی را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: به‌طور قطع این مشترکان باید هزینه‌ واقعی انرژی را پرداخت کنند، طرح تعرفه‌گذاری پلکانی در زمستان سال گذشته هم اجرا شد و طرح بسیار خوبی برای کنترل مشترکان پرمصرف است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»«محمدتقی نقدعلی» گفت: مشترکان پرمصرف در واقع باید هزینه‌ای را که در مقام صادرات می‌تواند ثروت و نقدینگی برای کشور تولید کند را پرداخت کنند.

این نماینده مجلس اضافه‌کرد: برای این ۱۱ درصد مشترکان، سیاست‌گذاری ها باید براساس هزینه‌های واقعی باشد. در حقیقت تدابیر در حوزه انرژی باید به گونه‌ای باشد که افراد به سمت صرفه جویی و مصرف بهینه گام بردارند. این افراد نباید حس کنند که انرژی گاز به یک منبع بی‌انتها وصل است و انتها ندارد.

وی، بهترین راه برای توجیه مشترکان پر مصرف و همچین سوق دادن آنان به سمت مصرف بهینه را اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی دانست و تأکید کرد: طرح تعرفه‌گذاری پلکانی در زمستان سال گذشته هم اجرا شد و طرح بسیار خوبی برای کنترل مشترکان پرمصرف است.

نقدعلی بیان‌داشت: بدیهی است که وقتی تعرفه بالا رود، مصرف‌کنندگان به دلیل سیگنال قیمتی، دیگر بدون محدودیت گاز استفاده نمی‌کنند. همچنین اجرای فاز دوم IBT می‌تواند به برقراری عدالت میان مردم در مصرف انرژی کمک کند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس افزود: اجرای این طرح به‌طور قطع برای مشترکان پرمصرف است، زیرا اکثر مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند. با توجه به تورم و فشار اقتصادی که بر طبقه ضعیف وارد شده است، گرانی انرژی بر سایر مردم جایز نیست.

وی به حفظ انرژی و جلوگیری از هدر رفت آن اشاره و خاطرنشان‌کرد: ما در برخی از کارهایمان دچار هدر رفت انرژی می‌شویم. به عنوان مثال در ساختمان‌سازی ها عموماً دچار پرت انرژی هستیم و در نصب پنجره و حفاظ هایی که می‌تواند انرژی را حفظ کند و هدر رفت انرژی را کمتر کند، ضعف داریم.

این نماینده مجلس گفت: در بعضی از کشورهای پیشرفته، سیستم گرمایشی متمرکز وجود که در فصول سرد حاکمیت آن را کنترل می‌کند یعنی این حاکمیت است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی شوفاژها باز شود و گرمایش در منزل رخ بدهد اما در کشور به این سیستم‌های متمرکز مجهز نیستیم.

وی گفت: شاید تبدیل شدن فناوری کشور به سیستم متمرکز زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، اما در حال حاضر می‌توانیم مردم را با مقدمه‌ آن که شناخت الگوی مصرف است، آشنا کرد.

نقدعلی با بیان اینکه در مدیریت یک نظام، پیش‌بینی های مناسب و تدابیر لازم در همه‌ عرصه‌ها مساله‌ مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت، افزود: در عرصه‌ آب پیش‌بینی‌های لازم را نداشتیم و برنامه‌ریزی‌های بسیار ضعیفی داشتیم که سبب شد حوضه‌ آبریز زاینده رود مورد هجمه‌ بارگذاری های بیش از حد قرار گیرد و آسیب جدی به آن وارد شود.

وی اظهار داشت: در عرصه‌ انرژی نیز همین این موضوع کاملاً آشکار است. اگر دیر اقدام کنیم و صرفه‌جویی‌های لازم را نداشته باشیم و در کنار بارگذاری‌های بیش از اندازه، مصرف را گسترش دهیم، به‌طور قطع همانند مساله‌ زاینده رود خواهد شد.

نقدعلی گفت: اکنون منابع انرژی کشور با مشکل کمتری مواجه هستند و مشکلات خیلی ظاهر نشده است، اما اگر در اندک زمانی این بارگذاری ها را معقول نکنیم و مصارف را به حد معمولی نرسانیم، در عرصه گاز، بنزین و مشتقات دیگر نفت با مشکل جدی روبه رو خواهیم شد.

این نماینده مجلس در ادامه به گزارش اخیر کمیسیون انرژی مجلس اشاره و عنوان‌کرد: گزارش اخیر کمیسیون انرژی مجلس که پیرامون مصرف و ناترازی گاز در کشور بود، گزارش خوبی بود که امیدواریم بتواند پایه‌ تصمیمات جدی باشد و آینده را طوری رقم زند که کوتاهی در این حوزه رخ ندهد و پشیمانی به دنبال نداشته باشد.

نقدعلی به مخاطرات ناشی از ناترازی گاز در کشور اشاره کرد و یادآور شد: به‌طور قطع اگر منابع گازی در کشور کم شود و ناترازی ادامه یابد نخستین حوزه‌ای که ضربه می‌خورد، حوزه صادرات است. به دنبال آن ارزاوری و بودجه سالیانه عمرانی و جاری کشور تنزل پیدا می‌کند و قدرت اقتصادی را کاهش می‌دهد. همچنین این ناترازی می‌تواند صنایع را تعطیل و مردم را دچار مشکل کند.

منبع: ایرنا