نقش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها در تولید ذرات ۲.۵ppm
نقش ۵۰ درصدی اتوبوس‌ها در تولید ذرات ۲.۵ppm
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است، گفت: اتوبوس‌های دیزلی درون‌شهری، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون انتشار می‌دهند و سهم بیش از ۵۰ درصدی در تولید این ذرات دارند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»داریوش گل‌علیزاده درباره راهکارهای اساسی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: راهکار عملی کاهش آلودگی هوا در شهرها این است که وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی کم کنیم؛ در حال حاضر 94 درصد تولید برق ما وابسته به سوخت فسیلی است و فرقی نمی‌کند که سوخت فسیلی در نیروگاه بسوزد، در موتورخانه ساختمان‌ها باشد یا در خودرو و موتورسیکلت؛ این سوخت‌ها در هر صورت آلایندگی دارند.

وی تأکید کرد: باید به این سمت برویم که وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کم کنیم.

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: این کاهش وابستگی از نظر امنیتی هم مورد تأیید است چرا که اگر سبد انرژی خود را متنوع کنیم، در بحران‌هایی شبیه آنچه که جنگ روسیه و اوکراین برای اروپا وجود آورد، با مشکل تأمین انرژی روبه‌رو نمی‌شویم. اروپا لایحه مقابله با تغییر اقلیم را در دستور کار داشت اما زمانی که با کمبود گاز مواجه شد، به سمت سوزاندن زغال سنگ رفت و به محیط زیست و تغییر اقلیم فکر نکرد.

گل‌علیزاده با اشاره به نقش فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش آلودگی هوا گفت: ابتدا باید از برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی شروع کنیم تا بدین وسیله خودروهای تک‌سرنشین کم شود و مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند. بر اساس استانداردهای جهانی هر فرد باید نهایتاً 500 متر با یکی از وسایل حمل و نقل از عمومی اعم از اتوبوس، مترو، بی‌آرتی و … فاصله داشته باشد اما این استاندارد در کشور ما رعایت نشده است.

وی افزود: به عنوان مثال همین ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست که در آن مشغول به کار هستیم، به هیچ وسیله حمل و نقل عمومی دسترسی ندارد و همکاران ما مجبور هستند که با خودرو شخصی سر کار بیایند. شهرداری و وزارت کشور اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده‌اند اما باید توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی بهتر از این انجام شود که این کار نیازمند فراهم شدن اعتبارات است.

سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 60 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما فرسوده است، گفت: یک تاکسی یا اتوبوس، پیمایش بسیار بیشتری از یک خودرو معمولی دارد و میزان آلایندگی آن نیز به مراتب بیشتر است. اتوبوس‌های دیزلی درون‌شهری به این دلیل که از گازوئیل استفاده می‌کنند، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون انتشار می‌دهند و سهم بیش از 50 درصدی در تولید این ذرات دارند.

گل‌علیزاده تأکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی باید همزمان با از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده انجام شود، به عنوان مثال اگر ما 2 هزار اتوبوس فرسوده داشته باشیم و برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی 2 هزار اتوبوس دیگر را به آن‌ها اضافه کنیم، این کار نه تنها هیچ کمکی به رفع آلودگی هوا نکرده است بلکه شرایط را نیز بدتر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر اتوبوس‌های اضافه شده استاندارد روز دنیا را هم داشته باشند، بازهم آلودگی دارند. اولویت ما برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی باید استفاده از اتوبوس‌های برقی باشد.

منبع: تسنیم